خدمات قابل ارائه تک ستاره ای تی در این بخش
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دههی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادلهی الکترونیکی دادهها (EDI) بر روی شبکههای ارزش افزوده (VANs)معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دههی ۱۹۹۰ و اوایل دههی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای نمونه، وبسایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسبوکار حملونقلِ کتاب شروع کرد. یا وبسایتEBayکه امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرفکنندگان را فراهم میکند، در سال ۱۹۹۵مزایدههای آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسکهای Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعدادکاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل میشود.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. با محبوبتر شدن دستگاههای تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهورسایتهایی مانند فیسبوک و پینترست (Pinterest)، شبکههای اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شدهاند. برای نمونه، بر اساسPaymill، از سال ۲۰۱۴، در فروشهای انجام شده بر روی پلتفرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکههای اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده ازتبلیغات موجود بر روی فیسبوک به این پلتفرم هدایت شدهاند.
بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. بر اساس Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد ازکاربران اینترنت(در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کردهاند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.
دستهبندیهای تجارت الکترونیک
در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی،چهار دستهبندی وجود دارد که عبارتند از: B2B، B2C، C2B و C2C.
-
B2B (تجارت به تجارت) – شامل شرکتهایی است که با یکدیگرتجارت انجام میدهند. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیعکنندگان میفروشند و عمدهفروشانی که محصولاتی را به خردهفروشان میفروشند.
-
B2C (تجارت به مصرفکننده) – شامل تجارتهایی است که از طریق فروشگاههای اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم میفروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه میتوان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.
-
C2B (مصرفکننده به تجارت) – در تجارت الکترونیک C2B، مصرفکنندگان پروژهای با بودجهای مشخصشده را به صورت آنلاین ارسال میکنند و شرکتها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت میدهند. سپس مصرفکننده پیشنهادهای قیمت را بررسی میکند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب میکند. وبسایت Elance نمونهای از این نوع تجارت الکترونیک است.
-
C2C (مصرفکننده به مصرفکننده) – این نوع تجارت، در تبلیغات دستهبندیشدهی آنلاین، انجمنها یا بازارهایی انجام میشود که در آن افراد میتوانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. Craigslist، eBay و Etsy نمونههایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.
مزایای تجارت الکترونیک
-
مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
-
راحتی
هر محصولی را که بخواهید، به معنای واقعی کلمه، تنها با یک اشاره بر روی اینترنت قابل مشاهده است. فقط کافی است نام محصول مورد نظرتان را در موتور جستجوی مورد علاقهتان تایپ کنید تا تمام گزینهها به شکلی سازماندهی شده و مرتب، تنها پس از چند ثانیه ظاهر شوند.
-
صرفهجویی در زمان
با تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست که ساعتها رانندگی کنید و به امید پیدا کردن چیزی که میخواهید، مغازهها را نگاه کنید و جستجو کنید. فروشگاههای آنلاین، خط کامل محصولات خود را به شما ارائه میدهند و به جای استفاده از مغازه برای ارائهی محصولاتشان، از انبارهای کالا استفاده میکنند. محصولات را به راحتی پیدا میکنید و ظرف چند روز به درب منزلتان میرسند.
-
وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف
درتجارت الکترونیک، مشتری میتواند بدون نیاز به رفتن از این مغازه به مغازهی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه میدهد و گزینههای بیشتری برای انتخاب دارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه میتواند بر روی اینترنت، کل موجودی انبار را ارائه بدهد.
-
راحتی در مقایسه
درتجارت الکترونیک، مقایسههای دو به دو به راحتی قابل انجام هستند. وقتی کالاها به صورت آنلاین عرضه میشوند، تمام مشخصات و ویژگیهای آنها بیان میشود وفروشگاههای اینترنتی از شما میخواهند تا کالاهای آنها را با سایر کالاها مقایسه کنید تا متوجه شوید که آنها بهترین گزینهها را ارائه میدهند و دوباره برای خرید به آن فروشگاه بازگردید.
-
راحتی در یافتن بررسیها و نظرات
شرکتها به دلیل بالا بودن رقابت، از شما میخواهند تا به نظرات و بررسیهای سایر مصرفکنندگان نگاهی بیندازید. بررسیهای مثبت و منفی در هر وبسایتیوجود دارد و علاوه بر آنکه میتوانید نقدها و نظرات مثبت مربوط به هر کالا را مشاهده کنید، از دلایل کسانی که آن محصول را دوست نداشتهاند نیز آگاه میشوید.
-
کوپنها و تخفیفها
برای هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست، تعداد زیادی کوپن و تخفیف وجود دارد و این مسئله به طور کلی برای مشتریها بسیار عالی است. با وجود سایتهایی که مانند فروشگاههای بزرگ عمل میکنند، میتوانید اقلامی را پیدا کنید که شامل تخفیفی تا ۸۰ درصد شدهاند! نهایت استفاده را از این رقابت ببرید و بهترین قیمتِ موجود را پیدا کنید.
۲. مزایای تجارت الکترونیک برای کسبوکارها
-
افزایش پایگاه مشتریان
پایگاه مشتریان از دغدغههای اصلی تمام کسبوکارهای آنلاین و غیرآنلاین است. نیازی نیست که کسبوکارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگیها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آنها دسترسی دارند و میتوانند در هر زمانی برای خرید به آنها بازگردند.
-
افزایش فروش
کسبوکارهای آنلاین، نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و میتوانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیهی سود بالاتری داشته باشد. آنها میتوانند به روشهای مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریعتر و راحتتر کنند. این کسبوکارها با در دسترس بودن به صورت بینالمللی، میتوانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.
-
دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
اگر هوا برفی باشد و جادهها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون برویم، یا روز تعطیلی باشد و تمام مغازهها در شهر بسته باشند، بازهم تجارت آنلاین شما ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال، برای مشتریها باز است. درها هرگز بسته نمیشوند و سود کسبشده همچنان افزایش مییابد.
-
گسترش حوزهی تجارت
ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است! بنابراین کسبوکار آنلاین مجبور نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد کند. با بازاریابی درست، مشتریها در سراسر جهان میتوانند وبسایت، محصولات و اطلاعات آن کسبوکاررا بدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند.
-
ساده شدن پرداختهای دورهای
با کمی تحقیق، هر تجارتی میتواند برای خود پرداختهای دورهای را ایجاد نماید. ارائهدهندهای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورتحساب به شیوهای منسجم انجام شود و پرداختها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.
دیجیتال مارکتینگ یا تبیلغات مجازی چیست؟
در کل هر کاری که شما در اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان انجام بدهید، درگیربازاریابی دیجیتال شدهاید. معمولا کسب و کارها زمانی که وارد دنیای بازاریابی دیجیتال میشوند، مخاطبین خودشان را مشخص میکنند و بیشتر تمرکزشان را روی این افراد میگذارند: یعنی تشخیص میدهند که بیشتر از همه با چه نوع افرادی یا با چه قشری سر و کار دارند. اگر میخوهید که به صورت هدفمند و هوشمند وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشوید حتما این کار را انجام بدهید. حالا برگردیم سر بحث خرید! اگر از شما بپرسم که تفاوت خریدهای امروزی با خریدهای مثلا ۱۰ سال پیش چه فرقی دارند، چه جوابی میدهید؟ کمی در مورد جواب این سوال فکر کنید. تفاوت اساسی که در رفتار خرید مشتریان ایجاد شده است این است که امروزه مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند، به دنبال اطلاعات هستند.
یعنی چه مشتریان دنبال اطلاعات هستند؟
بگذارید توضیح بدهم. در سالهای گذشته، رقابت بازار نسبت به الان خیلی کمتر بود؛ یعنی چه؟ یعنی یک محصول را یک یا نهایتا دو شرکت تولید میکردند. این در مورد خدمات هم صدق میکند. به همین دلیل مشتریان گزینههای زیادی نداشتند و ناچار به خرید بودند. ولی الان ممکن است یک محصول یا یک سری خدمات را ۱۰ مجموعه ارائه بدهند! به همین دلیل است که مشتریان قبل از اینکه خریدی انجام بدهند، تحقیق میکنند و اطلاعات به دست آورده را از چند نظر مقایسه میکنند: مثلا قیمت کدام مناسبتر است، خدمات پس از فروش کدام مجموعه بهتر است، یا حتی وبسایت کدام خوشگلتر است! (بله این مورد هم تاثیر زیادی در تجربه کاربر دارد!) دقیقا همینجاست که دیجیتال مارکتینگ پررنگ میشود! ابزارها و تکنیکهایی که دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد میدهد این توانایی را به شما میدهد که با استفاده از پلتفرمهای مختلف (مثل شبکههای اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در گوگل و …) هم تبلیغات کنید و هم اطلاعات زیادی به مشتریان بدهید تا به شما اعتماد کنند.
بازاریابی دیجیتال چگونه کار میکند؟
همان اول هم گفتم که برای اینکه در زمینه کسب و کارهای مدرن موفق شوید حتما باید ازدیجیتال مارتکتینگ سر دربیاورید. ولی چیزی که نگفتم این است که دیجیتال مارکتینگیک زمینه بسیار گسترده است (یعنی یک چیز نیست). در حقیقت بازاریابی دیجیتال از چند عنصر مختلف تشکیل شده است. پس شما اگر این عناصر را بشناسید، در حقیقت دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفتهاید. در این بخش تمامی عناصر و بخشهای مهم بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را برای شما به صورت مختصر و مفید توضیح دادهایم.
وبسایت مارکتینگ
همین اول بگویم که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با یک وبسایت خوشگل و بهینه شروع میشود! اولین تعاملی که کاربران با شما دارند وبسایت شماست. دیگر در وبسایت مثل کسب و کارهای قدیمی نمیتوانید یک مسئول فروش زیبا و چرب زبان بگذارید تا مشتری را جذب کند! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
بسیاری از تکنیکهایی که در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام خواهید داد در نهایت کاربر را به سمت وبسایت شما هدایت خواهند کرد. یعنی اگر یک کاربر عادی بخواهد به یک سرنخ تبدیل شود و یا یک سرنخ به مشتری تبدیل شود، همه این اتفاقات باید در وبسایت شما بیفتد.
یکی از راحتترین روشهای بهینه سازی وبسایت برای جذب مشتری این است که ظاهر و چیدمان سایتتان را تا جایی که میتوانید ساده، جذاب و مفید بکنید. همیشه این قانون طلایی را آویزه گوشتان بکنید: زیبایی در سادگی است. سادگی به این معنی نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید بلکه منظور من این است که سایتتان را بی خود و بی جهت شلوغ پلوغ نکنید. شرکت Adobeرا میشناسید؟ خیلی شرکت بزرگی است! مثلا فتوشاپ محصول این شرکت است (یعنی در زمینه گرافیک، غول جهانی هستند). این شرکت یک سری تحقیقات انجام داده و به این نتیجه رسیده که اگر وبسایت شما جذاب و خوشگل نباشد، ۳۸ درصد کاربران از آن خارج میشوند، حتی اگر محتوای وبسایتتان مفید باشد!
خب الان بحث ظاهر وبسایت را تمام کردیم و دیدیم که خیلی مهم است. ولی ظاهر وبسایت تنها معیار مهم نیست. چون اگر فقط روی ظاهر تمرکز کنید کاربران بعد از مدت کوتاهی متوجه میشوند که سایت شما فقط یک پوسته است و هیچ مغزی ندارد!
به همین دلیل موضوع مهم بعدی در زمینه سایت این است که حتما آن را به صورت بهینه بچینید. آیا اصطلاح “تجربه مشتری” به گوشتان خورده؟ در انگلیسی به آن User Experience میگوییم و با اختصار UX نشان میدهیم. خیلی خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربر در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد. مثلا اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا ساختار آن پیچیده باشد و کاربر نتواند به راحتی چیزی که میخواهد را پیدا کند، تجربه بدی خواهد داشت و برعکس (البته این موارد فقط بخشی از تجربه کاربری هستند). حالا متوجه میشوید؟ علاوه بر ظاهر زیبا، باید چیدمان سایتتان را هم بهینه بکنید تا کاربر تجربه خوبی از آن داشته باشد و زمان بیشتری در آن بگذراند. مورد دیگری هم که میخواهم برایتان بگویم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو (responsive) بودن است. میدانید که هر کاربر با یک وسیله خاصی وارد وبسایت شما میشود: یکی با تبلت، یکی با گوشی و دیگری با کامپیوتر. اندازه نمایشگر هر کدام از این دستگاهها فرق میکند. اگر وبسایت شما ریسپانسیو باشد، خیلی سریع خودش را با اندازه صفحه کاربر وفق میدهد تا مطالب به صورت درست نمایش داده شوند ولی اگر اینطور نباشد، چیدمان شما به هم میریزد و کاربر سریعا وبسایت را ترک میکند.
بازاریابی محتوا
-
اول از همه، اطلاعات صحیح و حتی تبلیغ محور را میتوانید در اختیار مشتریان قرار بدهید.ولی دقت کنید که اگر در این مطالب، بیشتر به جای اطلاعات، روی تبلیغات تمرکز کنید، مشتریان ممکن است اعتماد چندانی به شما نکنند. بهتر است که جنبه تبلیغاتی را بیشتر با پستهای سوشال یا روشهای دیگر (مانند تبلیغات در گوگل) انجام بدهید.
-
دوم اینکه اگر وبلاگ شما قوی و در عین حال جذاب باشد، شما کاربران خودتان را پرورش خواهیدداد. یعنی چه؟ یعنی بعد از مدتی که کاربران از وبلاگ شما دیدن کنند و متوجه شوند که اطلاعات خوبی در اختیار آنها قرار میدهید، به خوانندههای دائمی و ثابت تبدیل خواهند شد و این باعث میشود که به مشتری شما هم تبدیل بشوند.
-
مسئله آخر این است که وبلاگ شما باید بخش نظرات داشته باشد. این کار همیشه به نفع شماست. چرا؟ اول اینکه اگر مطالب شما خوب باشند، کاربران متوجه این قضیه خواهند شد و این قدرت و برتری شما در بخش نظرات بازتاب پیدا خواهد کرد. همچنین این مسئله برای کاربران جدید شما هم قابل مشاهده است! یعنی بدون اینکه کاری بکنیدکاربران جدید تا حد زیادی به شما اعتماد خواهند کرد! گذشته از آن، حتی اگر شکایت یا گلایهای هم از شما بشود (در بخش نظرات) با رسیدگی سریع و مردم دارانه، به همه نشان خواهید داد که برند شما همیشه مشتری برایش مهم است!
یادتان باشد گفتیم که کاربران و مشتریان جدید معمولا قبل از خرید دنبال اطلاعات هستند تا خریدشان را بر اساس آن انجام بدهند. حالا به نظر شما این اطلاعات را از کجا به دست میآورند؟ منابع زیادی برای پیدا کردن اطلاعات وجود دارد ولی چه کسی بهتر از شما؟ به نظرتان محصولی که میخواهید بفروشید را شما میتوانید بهتر معرفی کنید یا افرادِ دیگر؟ قطعا خود شما!
اینجاست که باید ازبازاریابی محتوا (content marketing) استفاده کنید. راههای زیادی هم برای این کار وجود دارد ولی آسانترین و در عین موثرترین راه آن، ایجاد یک وبلاگ است. در وبلاگی که مینویسید چند کار را میتوانید همزمان انجام بدهید:
همچنین حتی اگر به اندازه کافی شناخته شوید و اعتماد جلب کنید، میتوانید سطح محتوای خودتان را بالا برده و درآمدی هم از آن داشته باشید. برای مثال، الان کتابهای الکترونیکی (e-book) هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی یکی از عناصر مهم دیجیتال مارکتینگ هستند. یکی از مزایای بازاریابی محتوا این است که دست شما را باز میگذارد! الان توضیح میدهم: شما برای این که در نتایج جستجوی گوگل (SERP) بالا باشید باید به بحث کلمات کلیدی اهمیت بدهید (تمامی این موارد در مجموعه سئو با جزئیات توضیح داده شدهاند). از این طریق میتوانید ببینید که این روزها چه موضوعاتی روی بورس هستند (یعنی میزان جست و جوی بالایی دارند) تا در مورد آنها نوشته و کاربران بیشتری را به وبسایت خودتان هدایت کنید. حتی اگر این موضوعات مستقیما به محصولات یا خدمات شما ربط نداشته باشند حداقل میتوانند کاربران را با وبسایت شما آشنا کنند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
همین الان به این سوال جواب بدهید: دور و برتان چند نفر میشناسید که یکی ازبرنامههای تلگرام، اینستاگرام، واتسپ یا توئیتررا نداشته باشد؟ یا با وبسایتی مثل لینکدین آشنا نباشد؟ شخصا ۹۹ درصد افرادی که من میشناسم تقریبا از همه این شبکهها استفاده میکنند!
شبکههای اجتماعی را نه تنها همه استفاده میکنند بلکه بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد شده است. به این دلیل شما هم باید از این فرصت بهترین استفاده را بکنید چون بازاری در اختیار دارید که تا دلتان بخواهد کاربر دارد و حتی در اکثر مواقع، شما برای ورود و استفاده از این بازار، نیاز به هزینه خاصی ندارید. مثلا درست کردن یکپیج در اینستاگرام یا یک کانال در تلگرام چه هزینهای برای شما دارد؟ بله خیلیها از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و این شانس خوبی برای شما است.
تبلیغات در گوگل (Google AdWords)
برای این که بتوانید موفقیت وبسایت خودتان را بسنجید نیاز به یک سری اطلاعات و آمار و ارقام دارید. یکی از این آمار (که یکی از مهمترین معیارها هم است) ترافیک وب سایت شماست: یعنی در یک دوره مشخص، چند تا کاربر واردوبسایت شما شدهاند، چند صفحه از وبسایت شما را دیدهاند و در کل چقدر زمان در وبسایت شما سپری کردهاند.
حالا برای اینکه بتوانید از طریق گوگل ورودی بگیرید، باید جزء نتایج برتر گوگل باشید. معمولا صفحه اول نتایج گوگل (که ۱۰ نتیجه نشان میدهد) به عنوان نتایج برتر شناخته میشود. معمولا هر چه از رنگ و از صفحه اول دورتر باشید، میزان ورودی شما هم (از گوگل) کمتر میشود.
خب کاری ندارد که! سئوی وبسایتم را درست میکنم و مثل خان درصفحه اول گوگل مینشینم! به این راحتی هم نیست!درست است که هدف اصلی سئو بالا آوردن وبسایت شماست ولی سئو به این زودی عمل نمیکند چون باید در طول زمان کار خودش را بکند و گوگل شما را به عنوان وبسایت برتر بشناسد! پس چه کار کنیم؟تبلیغات در گوگل! به این راحتی! با استفاده از تبلیغات در گوگل، خیلی راحت میتوانید هم برای کار خودتان تبلیغ کنید، هم ورودی زیادی بگیرید و هم در صفحه اول گوگل باشید.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
در پازل بازاریابی که میچینید، بازاریابی ایمیلی هم یکی از نکههای بزرگ و مهم است. قبل از اینکه ایمیل مارکتینگ خودتان را شروع کنید باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید.ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روشهای بازاریابی کمی حساستر است. چرا؟ چون تعداد ایمیلهای اسپم (یا جفنگ) که برای کاربران فرستاده میشود خیلی زیاد است.
اگر محتوای ایمیل و حتی زمان و تعداد ارسال آن را به درستی و با شناخت کافی از کاربرانتان انجام ندهید، ایمیل شما هم با بقیه ایمیلهای اسپم فرقی نخواهد داشت و کاربران برای آن ارزشی قائل نخواهند شد.
محتوای ایمیلهایی که برای کاربران و مشتریان خودتان ارسال میکنید طبیعتا به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. ولی برای این که عملکرد موفقتری داشته باشید بهتر است از تجربه ما استفاده کنید. در این قسمت چند موضوع محتوای پیشنهادی برای شما گذاشتهایم:
-
وقتی کاربر جدیدی در خبرنامه شما عضو میشود، یک ایمیل خوشامدگویی برای او ارسال کنید و همچنین خیلی مختصر برایش توضیح بدهید که در وبسایت شما باید انتظار چه نوع مطالبی را داشته باشد.
-
برای پیشنهادات ویژه، فروشهای مناسبتی (مانند فروش ویژه عید یا هر مناسب دیگر) و تخفیفهای ویژه و جدیدتان میتوانید برای آنها ایمیل ارسال کنید و به وبسایت دعوتشان کنید.
-
اگر محتوایی برای دانلود روی سایتتان دارید، سعی کنید بعد از اینکه کاربران آن را دانلود کردند، یک ایمیل تشکر برای آنها بفرستید و حتی محتواهای مشابهی هم برای او پیشنهاد دهید.
بهتر است این نکته را هم خدمتتان عرض کنم کهایمیل مارکتینگ معمولا برای پرورش و حفظ سرنخها استفاده میشود نه برای به دست آوردن سرنخهای جدید. البته این کار را هم میتوان با استفاده از ایمیل کرد ولی تا حدی سخت است.
Comments are closed.
آخرین دیدگاهها