پرفورمنس /لیزر شو-گلدمن-سیلورمن- مرد اینه ای-مرد پولکی-رقص های ایرانی و…
آکروبات: شلاق اسپانیایی-آتش بازی-دیوارمرگ-دیوارانسان-آکروبات بانوان-عروسک
غول پیکر-بازی با حلقه و…
شعبده باز
مسابقه
کمدین استندآپ
جنگ کودک
تئاتر /نمایش کمدی
دکتر انگیزشی و موفقیت
موسیقی زنده- دی جی -تمام خواننده های مجوز دار به صورت زنده یا پلی بک
شاددرمانی و خنده درمانی
مجوزسالن
در این مطلب شرایط مورد نیاز برای صدور ، اصلاح ، ابطال، تمدید مجوز اجرای جنگ( پروانه اجرای جنگ، مجوز اجرای جنگ، مجوز جنگ، مجوز جنگ خیابانی ، هزینه مجوز جنگ، شرایط مجوز اجرای جنگ، مدارک مجوز اجرای جنگ) کاملا شرح داده میشود.
مرجع صدور مجوز اجرای جنگ
مشخصات مجوز جنگ خیابانی
نوع مجوز:پروانه
عناوین کسب و کار مرتبط با مجوز:اجراي جنگ، تئاتر، نمایش، جنگ خیابانی ، پروانه اجرای جنگ، مجوز اجرای جنگ،مجوز جنگ، مجوز جنگ خیابانی ، هزینه مجوز جنگ، شرایط مجوز اجرای جنگ، مدارک مجوز اجرای جنگ
فرآیند صدور مجوز جنگ
مراجعه به سامانه مرتبط و ارائه درخواست صدور پروانه مورد توسط کارگردان یا سالن نمایشی و ارائه نمایشنامه یا طرح اجرایی به اداره کل هنرهای نمایشی.
۵-۲- ارزیابی متن و طرح اجرایی توسط کارشناسان شورای نظارت و ارزشیابی و اعلام نتیجه. (۳۰ روز)
۵-۳- تعیین وقت ارزیابی پیش از اجرای اثر. (حداکثر ۴۵ روز بعد از تائید متن و طرح اجرایی زمان بازدید باید توسط متقاضی اعلام شود)
۵-۴- دریافت اقلام تبلیغی اثر نمایشی و بررسی آن. (۱۵ الی ۳۰ روز قبل از اجرای نمایش باید اقلام تبلیغی اثر نمایشی از سوی کارگردان یا سالن نمایش ارائه شود)
۵-۵- ارزیابی پیش از اجرای اثر (یک هفته) و اخذ تأییدیه دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (حداکثر ۵ روز کاری) بصورت موازی.
۵-۶- صدور پروانه کتبی اجرای اثر نمایشی پس از تصمیمگیری و اعلام نتیجه.
۵-۷- شوراهای نظارت حداکثر یک ماه پس از دریافت متن نمایش و یک هفته پس از ارزیابی پیش از اجرا نمایش، نتیجه را کتباً به متقاضی اعلام میکنند.
۵-۸- برای صدور پروانه اجرای نمایش در هر مرحله و بررسی و حضور کارشناسان، هیچگونه هزینهای اخذ نخواهد شد.
شرایط مجوز اجرای جنگ و مدارک لازم برای صدور مجوز اجرای جنگ
کارگردان اثر جهت تقاضای صدور مجوز اثر نمایشی باید حائز یکی از شرایط زیر باشد:
الف- فارغالتحصیل رشته هنرهای نمایشی از يكي دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و یا آموزشگاههای هنری رسمی.
ب – معرفی شده از سوی صنوف رسمی هنرهای نمایشی (خانه تئاتر یا انجمن هنرهای نمایشی و…) یا تأیید صلاحیت هنری توسط سه نفر از اساتید و پیشکسوتان شناخته شده هنرهای نمایشی.
گرفتن اسپانسر
حامی مالی یا اسپانسر (به انگلیسی: Sponsor) شرکتی است که گاهی، فعالیت یا کار خاصی را پشتیبانی میکند یا فرد یا گروهی است که امکانات را برای طرف قراردادش تهیه میکند.
حامی مالی چیزی(یا کسی) شدن به معنی پشتیبانی مالی از یک رویداد، فعالیت، فرد یا سازمان صورت پذیرد. این پشتیبانی میتواند حمایت مالی یا تامین کالا یا خدمات باشد.
تهیه کننده جنگ ( Producer )
عنوان “تهیه کننده” در نمایش ایران چندسالی ست که کنار دیگر عوامل ساخت یک اثر به چشم می خورد، گرچه این اسم و سمت در تئاتر بسیار پرکاربرد و مهم جلوه می کند، اما تعریف مشخصی برای ارائه نداشته است و در عین حال و ظایف گوناکونی را نیز تلقی می کند؛ و اگر حتا از خود اهالی نمایش هم راجع به شرح آن چه تهیه کنندگی را در بر می گیرد پرسش کنیم، با پاسخ های مختلفی نیز مواجه خواهیم شد.
اما واقعا تهیه کنندگی در تئاتر به چه معناست و فرد تهیه کننده عهده دار چیست؟
تهیهکننده تئاتر شخصی ست که بر تمام جوانب راهاندازی یک نمایش نظارت دارد. تهیهکننده مسئول کلیه وظایف مالی و مدیریتی یک تولید یا محل برگزاری، افزایش یا حمایت مالی و استخدام پرسنل برای موقعیتهای خلاقانه (نویسنده، کارگردان، طراح، آهنگساز، طراح رقص و در برخی موارد اجراگر) است. تهیهکننده مستقل معمولاً تولید را با یافتن نمایشنامه آغاز میکند. تهیهکننده کارگردان را پیدا میکند و اهداف اصلی را پیگیری میکند تا جنبههای تجاری و مالی را در خدمت تحقق خلاقانه نگاه نمایشنامهنویس قرار دهد. این رویه ممکن است شامل انتخاب بازیگر باشد؛ اما اغلب شامل تصویب بازیگر میشود. تهیه کننده میتواند بودجه تولید را از طریق شرکت خود و یا با آوردن سرمایهگذاران به تولید در یک قرارداد مشارکت محدود، تامین کند. در این ساختار کسب و کار، تهیهکننده شریک عمومی با مسئولیت نامحدود میشود و به همین علت، شرکای عمومی دیگری را وارد پروژه میکند. تهیهکننده احتمالاً نمایشنامه را از نمایشنامهنویس میگیرد که شامل حقوق اثر برای تولید آینده در سینما و تلویزیون است. تهیهکننده حق سرمایهگذاریهای آینده را به دست میآورد؛ چرا که تولید جنگ اصیل ارزش ارزش یک مالکیت هنری را افزایش میدهد. این حق به واسطه توافقنامه حق امتیاز میتواند افزایش یابد. از دیگر وظایف تهیهکننده میتوان همکاری با نمایندگان تئاتر، مذاکره با اتحادیهها، یافتن کارکنان دیگر، نمایش وسالن تمرین، تعهد و بیمه گارانتی کارگران و ارسال اوراق بهادار با اتحادیهها اشاره کرد.
این تعاریف در جست و جوی اینترنتی دربارهی معنی و کارکردهای عنوان تهیه کننده به دست می آید؛ و نشان از این دارد که تهیه کنندگی می تواند شغلی اثر گذار و حیاتی برای نمایش، به خصوص در بخش خصوصی و پروژه های بیگ پروداکشن آن باشد؛ اما آیا واقعا فرد تهیه کننده در جنگ همهی آنچه گفته شد را صفر تا صد و شبیه به آنچه در سینما اتفاق می افتد، پیش می برد؟ خوب اینطور نیست.. و چون سینما یک صنعت به حساب می آید و سود آور است ساز و کارش با نمایش نیز تفاوت می کند؛ اما اساسا فرد منتخب برای تهیه کنندگی یک نمایش بر چه مبنایی این حکم را دریافت می کند و آیا این افراد صاحب اندیشه و از بدنهی نمایش اند؟ و این نیست که اغلب تنها به فکر سود مالی بیشتر هستند؟ و دیده شده است که افراد مشهور تنها به واسطهی اعتبارشان تهیه کنندگی یک اثر را قبول می کنند که این می تواند جنبه های مثبت و منفی دربر داشته باشد؛ و در بعضی مواقع نیز تهیه کننده همان سرمایه گذار است و به این دلیل سلایق شخصی اش را وارد کار می کند که گه گاه می تواند به کار ضربه بزند.
حال این سوال کلیدی نیز پیش می آید، که اساسا ماهیت این مهم در نمایش ایران چیست؟ پاسخ به این سوالها به دلایلی با سختی همراه می شود؛ تهیه کنندگان نمایش در ایران از هیچ صنفی و انجمنی که توانسته باشد در ماهیت بخشی به این عنوان قدمی برداشته باشد، برخوردار نیستند. و این شغل نیازمند آموزش های آکادمیک و تحقیق و بررسی ست؛ این در حالی ست که هنوز دوره آموزشی که باید، برای این حرفه برگزار نشده است، البته که در سال های اخیر چندین بار تلاش شد تا این دوره ها برگزار شود اما خوب مورد نقد هم قرار گرفت که آموزش دهندگان داخلی این دوره ها تا چه میزان به استانداردهای جهانی این شغل نزدیک اند و عمل می کنند، بنابراین لازم است برای بازتعریف این واژه و کارکردهایش به شکلی مصوب و منظم، صنفی تشکیل شود و این سامان دهی بر عهده صنف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ست. البته یکی دیگر از دلایلی که به بی هویتی این عنوان دامن می زند، نبود کمپانی نمایشی که تهیه کننده در راس آن قرار بگیرد است؛ چیزی که در غرب به شکل درستش اتفاق می افتد و اساسا کارکرد تهیه کنندگی به وجود یک کمپانی تئاتر گره می خورد. و این جاست که تهیه کننده می تواند شبیه به یک مدیر هنری عمل کند و نه تنها به سان یک دلال و وصل کننده.
کارگردان جنگ
کارگردان نمایش کسی است که نمایشی را بر صحنه هدایت میکند و برای نمایش نزد تماشاکنان آماده میکند.
نویسنده جنگ
نمایشنامه نویس یا تئاترنویس کسی است که متن نمایش (نمایشنامه یا تئاترنوشت) را مینویسد. نمایشنامه، به گونهای دقیق و با در نظر گرفتن بسیاری از جزئیات نوشته میشود و آن را میتوان در صحنهٔ تئاتر به اجرا درآورد.
نمایشنامه نویس، جزئیاتی چون حالت بیان گفتوگوها یا دیالوگها، ورود و خروج شخصیتهای نمایش و فضایی را که داستان نمایش در آن اتفاق میافتد، بهطور دقیق، بیان و توصیف میکند.
روابط عمومی جتگ
روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطند انجام میدهد.
روابط عمومی جنگ کسی هست که اقدام به دعوت مهمانان و پیگیری چاپ های بلیط و تراکت و بنر و تبلیغات مجازی هست.
چاپ و تبلیغات جنگ
چاپ جنگ
چاپ را در اصطلاح،انتقال مطالب شامل نوشتهها، تصاویر، اعداد و علائمبر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثیر آن به شمارگان زیاد میگویند.
چاپخانه نیز در لغت بهمعنای محلچاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمهخانهبهعنوان مترادف آن بهکار رفتهاست. چاپخانه مؤسسه، مجتمع یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجامکارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیاء از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام میگیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرایند انبوه صنعتی در نظر گرفته میشود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیتهای اداری و حکومتی را شامل میشود.
چاپ جنگ چاپی است که بلیط،بنر،تراکت برای اطلاع رسانی به مردم هست.
تبلیغات جنگ
اگر شما هم درتعریف تبلیغاتو مفهوم بازاریابی گاهی دچار مشکل می شوید، به شما پیشنهاد می کنم اول مقاله بازاریابی چیست و انواع آن را مطالعه کنید و سپس به خواندن مقاله” تعریف تبلیغات چیست” بپردازید. مطمئنا پس از مطالعه دو مقاله ذکر شده برای همیشه مرز بینتبلیغات و بازاریابی برای شما مشخص خواهد شد.
تبلیغات یا Advertising شکل غیر شخصی ترفیع است که از طریق رسانه های منتخب به مجرای فروش فرستاده می شود و تحت هر شرایطی لازم است که برند یاصاحب کسب و کار برای نمایش تبلیغات در زمان و مکان مناسب (رسانه و کانال های منتخب) پول پرداخت کند.
تبلیغات از مدت ها قبل به عنوان روشی برای ترفیع جمعی مورد استفاده قرار می گرفته که در واقع از طریق آن می توان یک پیام را به تعداد زیادی از مخاطبان برندرساند. اما به مرور زمان و افزایش رقابت این رویکرد ترفیع جمعی باعث بروز مشکل شد، چرا که افراد زیادی در معرض پیام تبلیغات قرار می گرفتند که حتی در گروه مخاطبان هدف هم قرار نداشتند، که نتیجه آن کاهش استفاده ی کارآمد از بودجه ترفیع بود.
دسته بندی تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری
ATL = Above The Line همانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و…
BTL = Below The Line همانند تبلیغات فروشگاه ها، اسپانسرینگ، بیلبورد و ….
TTL = Through The Line درواقع همان تبلیغات یکپارچه و ۳۶۰ درجه می باشد. یعنی استفاده همزمان از BTL و ATL .
تبلغات جنگ تبلیغاتی به تبلیغاتی می گویند که در سطح شهر و فضای مجازی و… که بااستفاده از بنر و تراکت به کسانی که میخواهند از برنامه استفاده کنند ارائه می شود.
فیلم برداری جنگ
فیلمبرداری مهمترین مرحله تولید نمایش است. این مرحله به ویژه با مهمترین ابزار و وسایل ، یعنی دوربین و متعلقات آن، انواع نورافکنها و غیره سرو کار دارد. در این مرحله علاوه بر فیلمبرداری، نورپردازی، کارگردانی، صدابرداری، بازیگری و …، نیز همزمان انجام میشوند. پیش از اینکه وارد این مرحله شویم باید صحنه کاملاً آماده باشد و بازیگران نیز برای ایفای نقش حاضر باشند .
تدوین جنگ
آخرین پورسه در مراحله جنگ ،یعنی مرحله ی پس ازتولید یا Post-Productionدر آن تمام تلاش های عوامل نتیجه می گیرد،برگزیدن نماها،مرتب کردن نماها و سکانس ها پشت سر هم(طبق لیست تایید نماهای کارگردان)،صداگذاری روی نمایش این کارها به وسیله،استفاده از فیلم نامهقوانین و اصول نمایش و خلاقیت تدوینگرانجام می گیرد.
تیزر جنگ
تیزر چیست؟تیزر یک تکنیک برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی یا رسانه محیطی و چاپی می باشد و یا اصطلاحا به رفتاری گفته میشود که با کامل نشان ندادن چیزی یا کامل نگفتن حرفی، در فرد مقابل ایجاد حس کنجکاوی میکند. بهعنوان مثال، در تصویری که پخش می شود نمیدانید با چه برند یا چه شرکت یا چه چیزی روبه رو هستید. پیامی در حال انتقال است اما نمیدانید هدف چیست. آیا قرار است محصولی فروخته شود؟ آیا قرار است فیلمی معرفی شود؟ تبلیغکنندهکیست؟ و سوالهای دیگر؛ در این قسمت شما وارد مرحلهای به نام Teasingشدهاید و حس کنجکاوی در شما شکل گرفته و پر از سوال هستید که این آگهی مربوط به چیست؟
موارد استفاده فیلم ها و تیزرهای تبلیغاتی
پخش فیلم ها در نمایشگاه ها • کنفرانس ها و سمینارها
•پخش در سالن های انتظار و استراحت سازمان
•پخش در رسانه های تصویری عمومی و تخصصی به منظور تبلیغات
•استفاده از فیلم ها به عنوان کاتالوگ های الکترونیکی معرفی محصولات و خدمات سازمان
• تولید فیلم به منظور ارائه گزارش عملکرد سازمان
•پخش فیلم در مانیتورهای تبلیغاتی سطح شهرها • استفاده در هتل ها و تالارها • استفاده در فیلم های آموزشی
عکاسی
عکاسی چیست؟ : در اصطلاح عامه، شغل عکاس را عکاسي گویند.
ازنظر لغوی عکاسی مترادف با روش عکسبرداری است.
این لغت ترجمه ای است برای واژه فتوگرافی ( photography ) که از ترکیب دو کلمه فتو و گرافی تشکیل شده است.
فتو همان نور است و ثبت و نگارش را گرافی گویند.
به تعبیری فتوگرافی یا عکاسي، ثبت نور و ایجاد تصویرمی باشد.
شاید بتوان عکاسی را در سه حیطه علمی، صنعتی و هنری بررسی کرد. در ابتدا عکاسي با استفاده از اصول علمی به وجود آمد. درواقع عکاسي کشف و یا اختراع یک شخص نیست .
انواع عکاسی :
عکاسی هنر ثبت لحظات است.
لحظه هایی که شاید تکرار ناپذیر باشند توسط عکاس ثبت شده و به تاریخ می پیوندند. عکاسی به شیوه های گوناگونی اجرا می شود و عکاس در زمینه های مختلفی فعالیت می کند ، از جمله :
عکاسی پرتره
عکاسی از چهره که در اصطلاح عکاسی از پرترهنام دارد، کاری است که با استفاده از اصول فنی و مهارت های بصری یک عکاس همراه است.
توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد در عکاسی از چهره امری ضروری است که منجر به خلق تصاویری زیبا خواهد شد .
عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت، عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی وحوش، گیاهان و تصاویری از بافتهای طبیعی میباشد. عکسهای این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی – همچون ساختمانها – و حتی حیوانات دستآموز و اهلی است.
تصاویر طبیعت در برگیرنده موضوعات زیادی هستند، از گیاهان تا پرندگان، حشرات، ریز تا گلههای حیوانات وحشی. این تصاویر بیشتر برای ارائه اطلاعات دقیق واقعی جهت نشریات آموزشی (کتابها، مجلات تخصصی، نمایشگاهها) و هم چنین به عنوان تصاویر عام مورد نیاز هستند. در نتیجه این مورد حیطه جدیدی برای ایجاد یک آرشیو تخصصی است. راز موفقیت عکاسی طبیعت نمایش دقیق موضوع و محیط زیست آن است.
عکاسی ورزشی
عکاسی ورزشی، شاخهای از عکاسی است که در آن از صحنههای ورزشی عکسبرداری میشود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است. همچنین دوربین هم باید قابلیت استفادهٔ پیاپی شاتر را داشته باشد. مهمترین مسئله در عکاسی از سوژههای ورزشی توجه به سرعت شاتر است.سوژههای ورزشی در اغلب مواقع در حال حرکت با سرعت بالا هستند، بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند (مگر در مواقعی که عکاس سعی دارد مفهومی خاص را در عکس دنبال کند، به عنوان مثال محو بودن پای اسبها در یک مسابقه سوارکاری، جهت انتقال هیجان حرکت و سرعت) در بیشتر مواقع عکاسان ورزشی از دوربینهایی استفاده میکنند که توان ثبت تصاویر متوالی زیادی را داشته باشند تا در میان آنها لحظهای که حتی از چشم عکاس هم دور مانده بوده ، خود را نشان دهد.
عکاسی خبری
عکاس خبریباید توانایی تهیه عکس هایی منحصر به فرد را در اماکن عمومی داشته باشد. برای گرفتن یک تصویر خبری، هرگز نمی توان سوژه عکاسی را از قبل آماده کرد. عکاس خبریباید دیدی متفاوت داشته باشد و جزئی ترین اتفاقات را نیز از دست ندهد .
عکاس علمی
عکاسی علمی علاوه بر اینکه تحقیقات علمی را به تصویر میکشد؛ به آنها سندیت میبخشد و مطالعه آنها را آسانتر میکند.
عکسهای علمی درنهایت سادگی آنچه را چشمهای دانشمندان میبینند، برای همیشه ضبط و ثبت میکنند. عکاسی کلوزآپ، فتوماکروگرافی و فتومیکروگرافی سه رکن اصلی عکاسی علمی به شمار میروند. استفاده از این سه شیوه عکاسی به دانشمندان این امکان را میدهد که مثلاً یک حشره را در محیط زندگی طبیعیاش یا در زمینهای روشن با استفاده از شیوه کلوزآپ، به منظور مطالعه اجزای اصلی تشکیلدهنده اندامهایش و مطالعه برش مقطعی بعضی از اندامهایش – مثلاً چشم – مورد مطالعه قرار دهند.
زمانی که نور کافی برای دیدن یک موضوع علمی وجود ندارد. با دوربین میتوان از طریق نوردهی طولانی، نور را متمرکز کرد یا از فیلم حساس به نور مادون قرمز سود برد، وقتی آسمان در یک لحظه بسیار کوتاه برق میزند یا گلولهای با سرعت فراتر از قدرت درک آدمی حرکت کند، به کمک عکسبرداری با سرعت زیاد میتوان از سریعالسیرترین شیء عکس گرفت و آن را مطالعه کرد. برای انتخاب مواد عکاسی مناسب به منظور استفاده در کارهای علمی ویژه، ضروری است که پیش از عکاسی، حساسیت فیلم مورد استفاده، ویژگیهای فیزیکی موضوع، محدودیتهای زمانی، ابزار مورد نیاز، نحوه نورسنجی و… حتماً در نظر گرفته شود تا بتوان کیفیت عکسهای علمی را بالا برد.
عکاسی نمایش
عکاسی نمایش یکی از ژانرهای عکاسی است که امروزه علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. همان طور که می دانیم صحنه های نمایش صحنه های طراحی شده توسط طراح صحنه هستند و عکاس بیشتر مواقع در طراحی صحنه نقشی ندارد.
بنابراین عکاس باید آمادگی لازم برای وفق دادن خود با هر شرایط نوری و مکانی را داشته باشد. در این مقاله از پویا اندیش به عکاسی نمایش و ویژگی های آن می پردازد
مجری و شومن
مجری
مجری به شخص یا نهادی گفته میشود که به معرفی اهداف و فعالیتهای انجامشده در نماید و یک برنامه میپردازد. بهویژه در دنیای رسانه، مجری در رادیو و تلویزیونمسئولیت ارائه برنامهها را بر عهده دارد.ارتباط مؤثر با مخاطب از ویژگیهای الزامی برای یک مجری است. او باید بداند با توجه به طیف مخاطبان و هدف برنامه، از چه شیوهای برای برقراری این ارتباط استفاده کند.
متن مجری
متن مجری، شامل عبارات و جملاتی است که مجری در فواصل برنامهها اجرا میکند و شمایی کلی از برنامه را دربرمیگیرد. این متن منقطع است تا بتواند در فواصل کوتاه بین برنامهها خوانده و اجرا شود اما در کل موضوعی پیوسته را دنبال میکند و مکمل متنهای قبلی و بعدی خود است.
مجری مراسم
جرییک مراسم که در اصطلاح انگلیسی به آن Master of Ceremonyیا MC میگویند وظیفه هدایت مراسم، تنظیم برنامهها و گاهی نیز وظیفه گفتگو با میهمان مراسمرا برعهده دارد. نگهداشتن مخاطبان در یک محیط محدود مانند سالن همایش، با برنامههای مداوم و پشتسرهم میتواند موجب خستگی آنان و در نتیجه عدم پیگیری برنامهها گردد اما مجری با توجه به این موارد میتواند از این حالت جلوگیری نماید .
مجری تلویزیون
بیشتر برنامههای تلویزیونبر مبنای فعالیت مجریاداره میشود. در این برنامهها مجری میتواند در نقش معرفی کنندهٔ برنامهها، میزبان، گزارشگر، مفسریا … ظاهر شود.
مجری تلویزیونیفردی است که در برنامههای تلویزیونیبه خصوص برنامههای گفتگو محور شرکت کرده و نقش ادارهکننده بحثها و گفتگوها را بر عهده میگیرد. برخی مجری تلویزیونیرا صرفاً یکگوینده تلویزیونی غیرمسئول میدانند که تنها متنی را از حفظ یا از روی کاغذ میخواند، اما کارشناسان تلویزیونی گویندگیرا فقط یکی از مسوولیتهای مهم و تخصصی متعدد این عنصر رسانهای میدانند و معتقدند که باید بین این دو شخصیت یعنی مجری و گویندهتفاوت قائل شد.
مجری تلویزیونی از راههای گوناگونی فعالیت خود را انجام میدهد. معمولاً به صورت مستقیم برای ارتباط با مخاطب به دوربین نگاه میکند و دربارهٔ برنامه یا موضوع آن به ارائه توضیحاتی میپردازد. گاهی نیز به دوربین نگاه نمیکند که در این حالت اغلب متنی را که بهموضوع برنامه مربوط میشود و از قبل توسط نویسندهٔ برنامهبرای او آماده شدهاست را میخواند یا به صورت فیالبداهه به ایراد سخنان مرتبط میپردازد.
گاهی نیز بدون نگاه کردن به دوربین، با افرادی که در استودیو و خارج از قاب تصویر قرار دارند صحبت میکند.
از دیگر موارد پرکاربرد دربرنامههای تلویزیونی، ارتباط مجری با میهمان برنامهاست. در این حالت مجری به دوربین نگاه نمیکند، بلکه پیرامون یک موضوع خاص با میهمان برنامه به گفتگو میپردازد.
صداقت با مخاطب نیز از عواملی است که میتواند نقش مؤثری در اعتماد مخاطبان به برنامه و مجری ایفا نماید.
مجری رادیو
مجری رادیویینیز نقشی مشابه یک مجری تلویزیونی بر عهده دارد، با این تفاوت که در یک برنامه رادیویینقش مجری بسیار پررنگتر است. همچنین در رادیو حرکات جسمانی مجری دیده نمیشود و او باید تنها از طریق تغییرحالات صدای خود به انتقال حس بپردازد.
مجری ورزشی
مجری ورزشیبه شخصی گفته میشود که به بیان ویژگیها و مراحل یک رخداد ورزشیمیپردازد که این کار اغلب به صورت زندهصورت میگیرد.
گوینده اخبار
گوینده اخبار یا مجری خبریکسی است که اخبار را در برنامه خبریدر تلویزیون، رادیو یا اینترنت به شنوندگان یا بینندگان ارائه میدهد. آنها همچنین ممکن است بعنوانِ یک روزنامهنگارمشغول به کار باشند و با کمکِ مجموعهای ازعناصرِ خبری به شرح و تفسیر خبر در طولِ برنامه تلویزیونی بپردازند .
علیاکبر عبدالرشیدی
بهرام شفیع
عادل فردوسیپور
محمدرضا تقوی فرد
گیتی خامنه
جهانگیر کوثری
ژاله صادقیان
ژیلا صادقی
مژده لواسانی
احسان علیخانی
علیرضا کنگرلو
فرزاد حسنی
شومن
شومن،نمایشگردان، شوگردان، شوپرداز یا مجری شو (Showman) تهیهکننده یا اجراکننده نمایش و برنامه را گویند، به ویژه مالک، مدیر، گرداننده یا رئیس تشریفات یک سیرک یا برنامه رنگارنگ.
پرفورمنس
پرفورمنس آرت یا نمایش اجرامحور ( Performance Art) را به فارسی هنر اجرا یا هنر نمایشگون ترجمه کردهاند و هنریست مرتبط با دیگر رشتههای هنری که برای بینندگانی اجرا میشود. این اجرا میتواند از پیش نوشته شده یا فی البداهه، تصادفی یا کاملاً هماهنگ شده باشد؛ ذاتی و خود جوش یا دقیق از پیش طراحی شده، همراه با شرکت بینندگان یا بدون حضور آنها باشد. همچنین اجرا میتواند به صورت زنده یا از طریق رسانه به نمایش درآید.در واقع میتواند هر موقعیتی را که دارای چهار عنصر پایهای: زمان، مکان، بدن اجراکننده یا حضور رسانهای آن و رابطهٔ میان اجراکننده و بینندهاست، شامل شود. این هنر میتواند هرجایی اجرا شود، در هر محل یا با هر تنظیمات و هر مدت زمانی. حرکات و اعمال یک شخص یا یک گروه در یک جای خاص و زمان خاص کار را شکل میدهند. این هنر در دههٔ شصت میلادی از دل هنرهای تجسمیبیرون آمد اما غالباً آن را به هنرهای نمایشینزدیک میدانند، هرچند بسیاری از اجراگرانبه تمایز قاطع هنر اجرا بر هنر نمایشیاصرار دارند
هنر اجرا گونهای هنر است که عناصر تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را با هم ترکیب میکند. هنر اجرابا رخداد، مرتبط است و اغلب به صورت مترادف با یکدیگر به کار میروند؛ ولیهنر اجرا معمولاً برنامهریزی دقیقتری دارد و عموماً تماشاگران را در اجرا دخالت نمیدهد.هنر اجرا هنر زندهنیز نامیده میشود و اغلب دارای محتوای سیاسی، اجتماعی و فلسفیاست و با هنر مفهومی پیوند نزدیک دارد.
لیزرشو
دستگاه های لیزر شو، پروژکتور لیزری یا رقص نور لیزری با تولید نور لیزر قادر به نورپردازیمنحصر به فرد و خیره کننده در مهمانی ها، مراسم ها، باغ ها و تالار هامی باشد همچنین می توان جهت تبلیغات و جلب توجه مخاطب در فروشگاه ها ، تالارها، مراکز تجاری و … نیز استفاده شود.
مدل های مختلف این دستگاه بر اساس زوایای پخش متفاوت، رنگ های گوناگون و هماهنگی با صدا و موسیقی دسته بندی می شود به طوریکه برخی از آنها طرح خاصی را روی سطح مقابلش پخش میکند و برخی دیگر خطوط را در محیط بازی می دهند.
کاربرد دیگری از انواع لیزر شو استفاده به عنوان لیزر تبلیغاتی می باشد به این گونه که این مدل لیزرشوقابلیت برنامه ریزی را داراست و میتوان به آن نوشته و لوگو دلخواه را اضافه کرد.به همین دلیل به این مدل لیزر،لیزرنوشتاریهم گفته می شود که امروزه جزو حرفه ای ترین تبلیغات محسوب می شود.لیزرشو ها دارای طیف نوری در رنگ های جذاب استکه بعضی از آنهاتک رنگ و برخی دو رنگ و برخی نیزر دارای طیف RGB (هفت رنگ) می باشند.
هماهنگی لیزر با موسیقی، لذت آن را دوچندان می کند. در کلیپ های تهیه شده توسط تیم فنی می توانید کارکرد دستگاه را مشاهده نمایید. لازم به ذکراست کلیه تصاویر توسط تیم عکسبرداریتهیه شده و از محصول واقعی بوده و به هیچ عنوان اینترنتی نمی باشد.
اکروبات
چگونه آکروبات باز شویم؟
حرکات آکروبات نیاز به تمرین و فعالیت در رشتههای ورزشی از جمله ژیمناستیک دارد. آکروبات بازهاباید تمرین زیادی داشته باشند تا انعطاف پذیری و قدرت بدنی آنها مناسب باشد.آکروبات بازشدن کار آسانی نیست و نمیتوان یک شبه دراین کار حرفهای شد، اما اگر آماده هستید تا در این راه پیشرفت کنید،تجربه خوبی خواهید داشت.
میتوانید از گامهای زیر برای آکروبات باز شدن استفاده کنید:
۱- به دنبال یک باشگاه بگردید. باشگاه نباید بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از خانه شما فاصله داشته باشد.
۲-درکلاسهای ژیمناستیک ثبتنام کنید. این مهمترین گام است و باید آن را انجام داد تا پیشرفت حاصل شود. سعی کنید در کلاسی شرکت کنید که ورزشکاران در یک سطح باشند. میتوانید از کلاس باله برای افزایش انعطاف پذیری وافزایش عضلات بدن استفاده کنید. ۳- هر روز ورزش کنید. این مساله بسیار مهم است و مربیان باید ورزشکاران را ترغیب کنند تا هر روز تمرین کنند.
۴- بعد از این که مهارتهای لازم را به دست آورید میتوانید از این حرفه به صورت عملی استفاده کنید. سعی کنید یکی از حوزههایی که در آکروبات دوست دارید را در خود پرورش دهید. ضمنا هر روز به حرکات کششی و برنامه تمرینی خود ادامه دهید. ۵- برنامههای نمایشی اجرا کنید. از شروع نترسید.
۶- مطمئن شوید که قبل از شروع فعالیت، حرکات کششی انجام داده اید. اگر با عضلات سرد فعالیت کنید احتمال آسیب دیدگی زیاد است.
۷- سعی کنید همیشه تناسب اندام داشته باشید و بدنتان روی فرم باشد. بدین شکل بهتر عمل خواهید کرد. ۸- مطمئن باشید که برنامه غذایی سالم و متعادلی دارید. برنامه غذایی شما باید شامل میوهها و سبزیجات باشد. آکروبات بازهانباید چربی در بدنشان زیاد باشد.
۹- تمام نکات ایمنی را به هنگام کلاسها و تمرین رعایت کنید. سعی کنید سالم بمانید و آسیب نبینید. بهتر است همیشه همراهی با خود داشته باشید که در صورت آسیب دیدگی شدید به شما رسیدگی کند.
شعبده بازی
شعبده باز کیست و شعبده بازی چیست؟
شعبده بازی-یک نوع هنر و علم هست که توسط یک فرد که تسلط کامل به روش شعبده بازی دارد و دارای سرعت عمل بالایی هست انجام می گیرد که به او شعبده بازمی گویند. هنر شعبده بازی هنری ظریف و بی کران می باشد که شامل علوم : فیزیک،شیمی،ریاضی است،و حقه، سرعت دست و پنهان کاری توسط وسیله و دست درهنر شعبده بازی نقش دارند. شعبده بازی مانند هنرهای دیگر شامل ، نقاشی ، خوانندگی ، طراحی و …یک هنر کامل و بی کران می باشد.
شعبده بازی از وقتی که بشر دست راست و چپ خود را شناخت،وجود داشته و شعبده بازان قدیم به علت پنهان کاری بسیار به جادوگر معروف بودند و به دلیل اینکه راز های خود را افشا نمی کردند،دیگران آن را نیرو می دانستند.
شعبده باز به کسی گفته می شود که راز این کار ها را می داند و با اسفاده از آن ها باعث شگفتی تماشاچیان می شود.شعبده بازان بسیاری در جهان وجود دارند.که تعداد این هنرمندان شعبده بازبه بیش از ۱ میلیون می رسد.
هنر شعبده بازی هیچ محدودیتی ندارد و هر کسی در هر سن و وضعیتی می تواند یک شعبده بازباشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که شعبده باز به کسانی که دربرنامه ها و سالن ها و … اجرا دارند می گویند.ولی به هیچ وجه اینطور نیست و به کسی که حتی بتواند یک دستمال را نیز ناپدید کند شعبده بازمی گویند.
شعبده ها توسط طراحان شعبده طراحی می شود که این طراحان شعبده باز ذهن قوی دارند و می توانند یک روش برای یک کار غیر ممکن پیدا کنند.همانطور که می دانید شعبده وارونه نشان دادن علم است. و طراحان شعبده روشی پیدا می کنند که یک کاری که از نظر علم ممکن نیست را توسط حقه ها و راز ها انجام دهند.البته طراح شعبده بودن کار سختی نیست و هر کسی با هر سنی میتواند با کمی فکر یک کاری جالب از خود ابدا کند.هم اکنون شعبده های بسیاری با انواع حیوانات طراحی و ابدا شده است. شعبده بازان،رازهای یک دیگر را از هم پنهان نمی کنند و با خیال کاملا راحت،راز و حقه ی خود را به همکاران خودشان آموزش
می دهند.در سال ۱۹۶۸ ( میلادی ) انجمن و مجتمع شعبده بازان بین المللی افتتاح شد و شعبده بازان دراین مکان ، راز های خود را با هم در اشتراک گذاشتند و علم و هنر شعبده را هزاران برابر گسترش دادند.
مسابقه
رقابت بهطور کلی یک مسابقه یا هم آوری بین دو یا چند ارگانیسم، حیوان، فرد، گروه اقتصادی یا گروههای اجتماعی و…، برای به دست آوردن قلمرو، جایگاه، منابع، محصول، جفت، حیثیت، شهرت، جوایز، جایگاه اجتماعی، رهبری و سود است. رقابت زمانی رخ میدهد که حداقل دو طرف در تلاش برای رسیدن به هدفی باشند، که نمیتواند به اشتراک گذاشته شود. جایی که یکی به دست میآورد و دیگران میبازند. (بازی مجموع-صفر).
رقابت بهطور طبیعی بین موجودات زنده که در محیطی مشترک همزیستی دارند رخ میدهد. به عنوان مثال، حیوانات برای منابع آب، غذا، جفت و دیگر منابع بیولوژیکی رقابت میکنند. انسانها معمولاً برای مواد غذایی و جفت رقابت میکنند، هر چند زمانی که این نیازها برآورده میشوند، رقابتهای عمیقتری، اغلب برای دستیابی به ثروت، قدرت، حیثیت، و شهرت به وجود میآیند.
رقابت اغلب متضاد همکاری در نظر گرفته میشود، با این حال در دنیای واقعی مخلوطی از همکاری و رقابت هنجار است استراتژیهای بهینه برای رسیدن به اهداف در شاخه ای از ریاضیات به عنوان نظریه بازیها مورد مطالعه قرار میگیرد. رقابت همچنین یک اصل مهم در اقتصاد بازار و کسب و کار است که اغلب با رقابتِ کسب و کاردر ارتباط است چرا که اکثر شرکتها در رقابت با حداقل یک شرکت دیگر در همان گروه مشتریان هستند. همچنین رقابت در داخل یک شرکت معمولاً با هدف بزرگترِ رسیدن به کیفیت بالاتر خدمات یا بهبود محصولاتی که شرکت ممکن است تولید یا توسعه دهد، تحریک میشود .
استنداپ و کمدین
استندآپ کمدی (Stand-up comedy) یا شوخیپردازی روی صحنه نوعی از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و بهصورت مستقیم با شنوندگان صحبت میکند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا میشود. در این نمایش، کمدین با اجرای سریعی از داستانگویی، لطیفه و شوخیهای کوتاه و گذرا و بداههسازیهایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین میپردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که بهطور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش میکشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.
تاریخچه استند اپ کمدی
این نوع ژانر اولین بار به شکل کارناوالهای کوچک موزیکالبین سدههای ۱۸ و ۱۹ در انگلستان بهوجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرایاستندآپ کمدی داشتهاند میتوان به جیم کری، مستر بین و رابین ویلیامز اشاره نمود.
در ایران
از چهرههای بنام استندآپ کمدی ایرانمیتوان به میثم درویشان پور،، حمید ماهی صفت ،مهران مدیری، حامد آهنگی، حسن ریوندی، مهران غفوریان، امیر کربلایی زاده، امیرمهدی ژوله و… اشاره کرد. خندوانه دورهمی
جنگ کودک
جنگ کودکبه جنگی گفته می شود که کودکان را دور هم جمع می کنند و شروع به بازی،مسابقه، و شعرمی پردازند.همراه با موسیقی های درخواستی و دلقک، بادکنک آرایی،نمایش کودک
نمایش کمدی
کمدی (شادینامه یا شادانه) (به یونانی باستان: κωμῳδία / kōmōidía) و (به لاتین: comoedia) یکی از سبکهای نمایشی است که از واژه یونانی kōmōidía (متشکل دو بخش κῶμοςkỗmos، جشنی به افتخار دیونسیوس، و ἀοιδή (آواز)) ریشه میگیرد.
معادل فارسی این کلمه به عنوان سبک نمایشی، خنده داراست.
به ظاهر هدف کمدی خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی در پرده شوخی نموده میشود. در کمدی شخصیت قهرمانان و شکستهایشان بیشتر جنبه شادیآور و عمدتاً سرگرمی دارد و معمولاً بیننده بدان توجه جدی نمیکند. تماشاگر از قبل میداند که فاجعه بزرگی اتفاق نخواهد افتاد بلکه سیر حوادث در جهت کامرانی قهرمان یا قهرمانان است. قهرمانان کمدی اکثراً افرادی از قشر متوسط یا پایین جامعهاند که در طول نمایش مرتکب اشتباهات یا رفتارهایی میشوند که مخاطب بر دردسرساز بودن یا اشتباه بودن این اهمال اشراف کامل دارد. (سطح آگاهی مخاطب از قهرمان در مورد مسایل و رخدادها بالاتر است و همین موجب خندهاست)
ارسطو مینویسد: کمدی تقلید و محاکاتی است از اطوار و اخلاق زشت، نه این که توصیف و تقلید بدترین صفات انسان باشد؛ بلکه فقط تقلید و توصیف اعمال و اطوار شرم آوری است که موجب ریشخند و استهزاء میشود. آنچه موجب ریشخند و استهزاء میشودامری است که در آن عیب و زشتی هست، اما آزار و گزندی از آن (عیب و زشتی) به کسی نمیرسد»
کمدی-رمانتیک (خنده دار-عاشقانه)
که اوج آن در آثار شکسپیر و نویسندگان دوره الیزابت است. این نوع کمدی مشتمل بر حوادث و ماجراهای عاشقانه زنی است که قهرمان کمدی است. البته این عشق علیرغم همه مشکلات و موانع به شادکامی میانجامد. از نمونههای معروف این نوع نمایشنامه، رؤیای نیمه شب تابستان از شکسپیر است. ریشه اساطیری کمدی رمانتیک، جشنهای باستانی پیروزی بهار بر زمستان ودر ایران مثل فیلم صورتی
کمدی-درام (طنز)
در این نوع کمدی،کسانی که قوانین اخلاقی و اجتماعی را مراعات نمیکنند مورد تمسخر واقع میشوند و نویسنده از بینظمیهای اجتماعی انتقاد میکند و دغلکارانی که قهرمان کمدی هستند، معمولاً سرنوشت خوبی ندارند.مثل فیلم مطرب
کمدی رفتار
این اصطلاح بر مبنای آثار شکسپیر از قبیل کمدی هیاهوی بسیار برای هیچ وضع شدهاست. در پارهای از این نوع کمدیها از اعمال زشت بزرگ زادگان و توطئههای طبقات اشراف سخن رفتهاست. تأثیر شادی بخش آن در گرو مکالمات خنده داری است که ما بین شخصیتهای احمق و گول ردو بدل میشود. در این گونه کمدی، قراردادها و رسوم اجتماعی مورد بررسی قرارمیگیرد. یکی از مسائل مثلاً نزاعهای عشقی است. موضوع دیگر، رفتار شوهران حسود نسبت به همسران خود است. نمونه این گونه کمدی «اهمیت ارنست بودن» اثراسکار وایلد است .جورج برنارد شاو و ویلیام سامرست موآم هم به این شیوه آثاری آفریدند.ودرایران مثل فیلم توفیق اجباری
کمدی سبک یافارس
فارس اثری است که خواننده یا بیننده را از صمیم دل به خنده وامیدارد و از این رو به آن کمدی سبک گفتهاند و امروزه بر این شیوه فیلمهای سینمایی سبک و خنده داری میسازند. در فارس قهرمان را یا خیلی بزرگ میکنند یا خیلی کوچک و او را در موقعیتهای خنده داری قرار میدهند. مولیر آثاری به این شیوه دارد. فارس گاهی به عنوان یک داستان فرعی در انواع دیگر کمدی دیده میشود. مثل فیلم لس انجلس تهران
کمدی اخلاط اربعه
کمدی است که در آن عدم تعادل یکی از اخلاط (سودا، صفرا، دم، بلغم…) قهرمان را دچار یکی از امراض کردهاست.
۶.کمدی سانتیمانتال
کمدی پایان قرن ۱۷ در انگلستان که در آن هدف این بود که بیننده را به جای خنده، به گریه بیندازند و این شیوه بعدها در فرانسه هم معمول شد.
۷٫کمدی شخصیت
که در آن ویژگیهای اخلاقی یا رفتاری قهرمان که خلاف عرف جامعه است یا به شیوهای اغراقآمیز بزرگنمایی شده مورد توجه و نقد قرار میگیرد از نمونههای درخشان این نوع کمدی میتوان خسیس مولیر را با محوریت شخصیتی بسیار مالپرست به نام هارپاگون را نام برد.
۸٫کمدی موقعیت
کمدی حاصل از گرفتار آمدن قهرمان در شرایط ناطلبیده و گاهی متضاد با موقعیتش را گویند. در سینما نمونههای موفقی از اینگونه کمدیها خلق شدهاست.مثل فیلم قانون مورفی
از نظر موضوع هم تقسیمات متعددی کردهاند، مثلاً در تئاتر پوچی هم آثار کمیک وجود دارد. یاکمدیهای آنتون چخوف جنبه اجتماعی دارد.
دکترای انگیزشی و موفقیت
دکترای انگیزشی وموفقیت دکترایی هستند که درباره راه موفیقت در زندگی،کسب وکار ،جامعه شروع به حرف زدن و تبادل نظر می کنند.
موسیقی زنده-کنسرت ترکیبی با خواننده های مجوز دار- دی جی یا پلی بک
کنسرت یاموسیقی زنده
کنسرتب ه یک اجرای زنده (معمولاً موسیقی) در مقابل عدهای تماشاگر گفته میشود. اجرای یک کنسرت میتواند به وسیله یک گروه، مانند یک ارکستر انجام گیرد.کنسرتها از دسته رسانههای حضوری هستند و از نظر تأثیرگذاری در مباحث پیام رسانی و تبلیغات در رده بالایی از توجهات قرار دارند.کنسرتها همانند همایشها و کنگرههااز جمله گردهماییهای هدفدار محسوب میگردند که بخش مهمی از هدف آنها ایجاد شادی در مخاطبان میباشد. میزان تأثیرگذاری این رسانه به دلیل آنکه روحیه مخاطبان آن در سطح بالایی قرار دارد و همگی آنها در شادی و نشاط هستند، پیامها به سرعت و با دقت توسط ایشان جذب میگرد.
انواع کنسرت
کنسرت خانگی
به معنای برپایی کنسرت موسیقی در منزل شخصی افراد است. لجستیک چنین برنامههای مستلزم توجه به مواردی چون ظرفیت محل، نحوه تأمین هزینه، شیوه درست تبلیغ و مانند آن دارد.
جشنواره راک
فستیوال راک که بیشتر مترادف با فستیوال پاپ در نظر گرفته میشود، به کنسرتهای عظیم موسیقی راک گفته میشود که متشکل از اجرای چندگانه گروههای موسیقی محبوب در سبکهای راک، پاپ، الکترونیک و ژانرهای مشابه است. همانند اواخر دهه ۱۹۶۰، اینگونه فستیوالها در فضای باز، بیشتر در فضای روستایی یا ورزشگاههای با سقف باز، نمایشگاههای بزرگ یا پارکها برگزار میشود. این فستیوالها معمولاً دو روز یا بیشتر طول میکشد و فهرست زیادی از خوانندهها و گروههای موسیقی در آن اجرا میکنند و جمعیت زیادی برای دیدن آن جمه میشوند. در برخی موارد این فستیوالها تا صدها هزار نفر تماشاچی دارند. یک فستیوال راک میتواند به فستیوالهای زیرژانر موسیقی راک هم گفته شود، مانند فستیوال پانک راک، فستیوال گوتیک و فستیوال هوی متال
رسانههای حضوری
کنگره
کنگره به معنای گردهم آمدن تعداد افراد بیشتری در حدود چندین هزار نفر میباشد که در حیطه تخصصی متشابه مانند علمی، حرفهای، فرهنگی و دیگر زمینهها بهمنظور تبادلنظرات و ایدهها دورهم جمع میآیند. کنگره اغلب در خصوص تبادلنظر در مورد موضوع یا مسئله خاص میباشد و بهمنظور حل یا بیان نقطه نظرات کنگره برگزار میشود. شاید بیان اینطور بیان داشت که کنگره ازلحاظ معنای با اجلاس یا همایش ازلحاظ اهمیت موضوع و تعداد گردهمایی شرکتکنندگان دارای تفاوتهای جزئی میباشند. برخی از کنگرهها میتواند در چندین روز یا چندین جلسه برگزار شود که در اجلاس یا همایش همچنین گزینهای وجود ندارد. کنگره میتواند با اهداف مشخصی در سطح ملی، بینالمللی برگزار شود. کنگره میتواند اهدافی مانند حل موضوع یا مسئله، بیان موضوع، تبادلنظرات و بیان پیشنهادها را دنبال نماید. در اجلاس یا همایش اغلب هدف در سطح بیان نظرات و تبادل ایدهها بسنده مینماید. کنگره دیدار رسمی نمایندگان از کشورهای گوناگون یا ایالتهای درون یک کشور یا سازمانهای مستقل (مانند اتحادیههای تجاری) است. به عبارت دیگر کنگره یعنی همایشی از آگاهان، صاحبنظران و دانشمندان برای بحث و گفتوگو پیرامون مسائل سیاسی، علمی، هنری و همانند آن. همچنین به مجمعی که از سران دولتها، نمایندگان کشورها یا دانشمندان تشکیل میشود تا در باب مسایل سیاسی، اقتصادی و علمی بحث کنند، کنگره گفته میشود.
کنگرهها بیشتر برای بحث دربارهٔ یک موضوع ویژه برپا میشوند. شرکت در کنگره برای ارائه و بحث موضوع تنها توسط اعضا و سازمانهای حمایتکننده مالی انجام میگیرد. کنگره معمولاً با برنامهریزی قبلی و به صورت سالیانه یا چندساله برپا میشود. بیشتر کنگرههای بینالمللی و جهانی به صورت سالیانه برگزار میشوند. کنگره غالباً برای چند روز طول میکشد و دارای چندین جلسه همزمان است.واژه کنگره از زبان فرانسوی وارد فارسی شدهاست.
همایش
در این تعریف گفته شده که همایش به معنی ” نشستهایی که شرکتکنندگان در آنها نمایندگان دولتها و سازمانها یا متخصصان امور فرهنگی و ادبی و اجتماعی و سیاسی هستند و برای بحث و تبادل نظر و تصمیمگیری دربارهی موضوعی خاص گرد هم میآیند. چنین نشستهایی در سطح ملی یا بینالمللی و بهصورت دائمی یا موقت، برگزار میشوند.”
این تعریف در واقع تعریف کنگره است. حتی وقتی کلمه همایش به گوشمان میخورد ممکن است آن را با سایر رویدادها اشتباه بگیریم. به همین تصمیم گرفتیم این مطلب را بنویسیم و شما را به ویژگی های این نوع از رویداد بیشتر آشنا کنیم.
ویژگی های همایش
سخنران
به اعتقاد بسیاری افراد، در یک همایش چندین نفر به صورت مجزا سخنرانی کرده و در انتها به سوالات حاضرین پاسخ میدهند. پس سخنران این رویداد یک نفر نیست. به علاوه تمام حاضرین نیز امکان سخنرانی ندارند. سخنرانان نیز همیشه افراد متخصص هستند.
موضوع
برای این رویداد یک هدف و موضوع انتخاب میشود و چندین نفر موضوعات مختلفی را حول موضوع مشخص شده ارائه میدهند. البته باید گفت که موضوع نیز تخصصی است. مقدار اندکی از افراد نیز عقیده دارند اساتید درباره تنها یک موضوع کاملا تخصصی صحبت میکنند.
تعداد شرکت کنندگان
بیشتر افراد این تصور را دارند که شرکت کنندگان هر تعدادی میتواند باشد. برخی نیز عقیده دارند که افراد شرکت کننده باید زیر ۱۰۰ نفر باشند. اما ۴۰ درصد از مردم معتقدند این تعداد باید بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر باشد. درحالی که برخی بالای ۳۰۰ نفر را مناسب میدانند.
زمان
نیمی از افراد عقیده دارند که مدت زماناین نوع از رویداد هرقدر میتواند باشد. برخی روی ۱ روز کامل و برخی دیگر روی چند ساعت نظر دارند.
برگزار کننده
برگزار کننده همایش میتوان حقوقی بوده ( منظور یک شرکت یا سازمان است) یا یک فرد حقیقی این رویداد را برگزار کند.
نتیجه گیری
طبق گفته های قبلی همایش یک رویداد است که یک شخص حقیقی یا حقوقی برگزار میکند و درباره یک موضوع خاص است. ممکن است بین چند ساعت تا یک روز طول بکشد و شرکت کنندگان در آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر هستند.
جشنواره
گردهمایی
گردهمایی به جلسهٔ افرادی اطلاق میشود که در مکان و زمانی مشخص برای دیدار و گفتگو دور هم جمع میشوند. متداولترین گردهماییها بر اساس صنعت، حرفه و فندوم است. گردهماییهای تجاری معمولاً بر بخش صنعت یا جزء خاصی از آن تمرکز دارد و دارای چند سخنران اصلی و وندور و سایر اطلاعات و فعالیتهای موردعلاقهٔ برگزارکنندگان و شرکتکنندگان رویداد است. گردهماییهای حرفهای بر روی موضوعات موردتوجه همراه با پیشرفتهای مربوط به این حرفه متمرکز است. چنین گردهماییای را عموماً جامعهها یا گروههایی برگزار میکنند که به ارتقای موضوع موردعلاقه اختصاص دارد. در گردهماییهای هواداران معمولاً نمایش و حراج بر پایهٔ فرهنگ عامه و مهمانان سرشناس انجام میشود. گردهماییهای علمی-تخیلی به طور سنتی هم از ماهیت گردهماییهای حرفهای و هم گردهماییهای هواداران برخوردار است و حالت متعادلی میان این دو دارد. گردهمایی همچنین برای سرگرمیهای مختلف مانند بازی یا الگوهای حملونقل ریلی کاربرد دارد.
گردهمایی را اغلب با جزئیات دقیق، برنامهریزان جلسهها و گردهماییهای حرفهای یا کارمندان شرکت میزبان گردهمایی یا متخصصان خارجی برنامهریزی و هماهنگ میکنند. در اکثر شهرهای بزرگ مرکز همایشی به برگزاری چنین رویدادهایی اختصاص میدهند. اصطلاح MICE (جلسه، انگیزشی، گردهمایی، نمایشگاه)[الف] به طور گستردهای در آسیا برای توصیف این صنعت به کار میرود که گردهمایی یکی از پویاترین عناصر در آن است. این صنعت به طور کلی تحت بخش گردشگری تنظیم میشود.
در اصطلاح فنی، گردهمایی یا کنوانسیون (به انگلیسی: convention) به جلسهٔ وکلا یا نمایندگان اطلاق میشود. گردهمایی ملی ۱۹۴۷ م. نیوفاندلند نمونهای سنتی از گردهماییهای سیاسی با حمایت دولت است. بیشتر وقتها سازمانهایی تشکیلشده از واحدهای کوچکتر یا بخشها یا لژها، مانند اتحادیههای کارگری و جوامع افتخاری و انجمنهای برادری و زنان، دستجمعی از طریق اعزام نمایندگان واحدها به گردهمایی، برای مشورت در مورد مسائل مشترک سازمان دور هم جمع میشوند. این کاربرد همچنین برای گردهماییهای سیاسی نیز هست، هرچند در دوران مدرن، مسئلهٔ مشترک به انتخاب نامزد حزب یا رئیس آن محدود شده. در اصطلاح فنی، همایش یا کنگرهای که از نمایندگان تشکیل میشود کنوانسیون نام دارد. مجلس عوام انگلیس کنوانسیون محسوب میشود، همچنین بسیاری از مجلسهای قانونگذاری. کنوانسیون ملی فرانسه (یا فقط «کنوانسیون») شامل مجلس مؤسسان و قانونگذاری، در سالهای ۱۷۹۲ تا ۱۷۹۵ م. تشکیل شدهاست. هیئتهای حاکم بر گروههای مذهبی را نیز ممکن است کنوانسیون نامیده شود، مانند کنوانسیون عمومی کلیسای اسقفی ایالات متحده آمریکا و کنوانسیون باپتیست جنوبی.
بسیاری از کشورهای مستقل علاوه بر مجلس قانونگذار خود، نهادهای گردهمایی (کنوانسیونی) را مدنظر قرار دادهاند. قانوناساسی آمریکا، کنوانسیون قانوناساسی را پیشبینی کردهاست که به موجب آن نمایندگان ایالتها برای اصلاح یا تنظیم پیشنویس قانوناساسی به جلسهای ویژه احضار میشوند. قانوناساسی این کشور همچنین مقرراتی را برای اصلاحات قانوناساسی در نظر گرفتهاست که به تصویب گردهماییهای مردمی ایالتی میرسد.
Con مخفف معمول کنوانسیون است و در برخی از قراردادها (مانند DEF CON و Gen Con) از این عبارت در نامگذاری استفاده شدهاست.
دی جی یا پلی بک
دیجِی (DJ) (کوتاه شده دیسکجوکی) (Disc Jockey) به کسی گفته میشود که آهنگهای پیشتر ضبط شده روی دیسک را انتخاب کرده و با شکل متفاوتی برای مخاطبان مورد نظر خود پخش کند. دیجیها برای پخش موسیقی از یک ست، شامل دو پخشکننده دیسک و یک میکسر حداقل دوکاناله استفاده میکنند. در گذشته این پخش کنندهها فقط ترن تیبلها بودند و صفحههای آنالوگ موزیکرا پخش میکردند اما امروزه سیدیدی جیها نیز در کنار ترن تیبلهای آنالوگ کار پخش سی دیها را برایدیجیها میسر ساختهاند.
از دیجیها معمولاً انتظار میرود تا در شناخت، برگزیدن و همآمیزی جالب آهنگها خبرگی کافی را داشته باشد. در امروزه درکنار دستگاه دی جی لب تاب هم کار را برای دی جی ها راحت کرده است.
آخرین دیدگاهها