خدمات ارائه دهنده توسط نیم نگاه هنرمندان
تیزرفیلم/ تبلیغات
تیزرفیلم/ تبلیغات | ||
تلویزیونی داخل فیلم سینمایی سینمای خانگی آگهی تبلیغاتی تئاتر ونمایش فضای مجازی |
مجوز نمایش/ اجرا |
|
پروانه ساخت ونمایش |
انواع خدمات قابل ارائه در بخش ساخت تیزر وتبلیغات تصویر نیم نگاه هنرمندان |
تیزر تبلیغات
تبلیغات یکی از اولیه ترین و اصولی ترین عناصر شناخته شدن در میان مشتریان است در این میان داشتن تیزر تبلیغاتی به خصوص برای محصولات جدید مانند یک سکوی پرتاب اسامروزه با گسترش تکنولوژی، تبلیغات از شکل سنتی خود فاصله گرفته و تبلیغات بصری در رسانه های تصویری محبوبیت گسترده ای پیدا کرده است. هر کسب و کاری چه برای معرفی چه برای جا انداختن محصولش نیازمند تبلیغات است و طبق آمار، افراد تبلیغات بصری را به انواع دیگر ترجیح می دهند خصوصا اگر داستانی پشت آن نفته باشد. این ویژگی را دقیقا می توان به تیزرهای تبلیغاتی نسبت داد. اما تیزر تبلیغاتی چیست و چه ویژگی های دارد؟ برند های جهانی بر چه اساس تیزر تبلیغاتی می سازند؟ در این مطلب به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.
تیزر تبلیغاتی چیست؟
تیزر تبلیغاتی نوعی آگهی است که قبل از آگاهی کامل راجع به محصولی، در قالب ویدیو، عکس، ایمیل و … ظاهر می شود و تلاشش این است که با سرنخ دادن و نشانه، حس کنجکاوی بیننده را در مورد محصول بر انگیزد. تیزر تبلیغاتی معمولا کوتاه و خلاصه است و اطلاعات زیادی در اختیار بیننده نمی گذارد و در واقع هدفش این است تا زمان رونمایی کامل محصول، ذهن بیننده را مشغول کند. در این مرحله پیامی به شما منتقل شده است اما نصفه و نیمه و اصلا نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد یا اصلا محصول چیست و چه کارایی دارد.
انواع تیزر تبلیغاتی
در حالت کلی ۳ نوع تیزر تبلیغاتی وجود دارد:
- تیزر تبلیغاتی رئال
- تیزر تبلیغاتی انیمیشن
- تیزر تبلیغاتی رئال انیمیشن
تیزر رئال
به تیزرهای تبلیغاتی که به صورت فیلم هایی با انسان های واقعی در محیط واقعی فیلم برداری می شوند و خود محصول واقعی را نشان می دهند تیزر رئال می گویند. معمولا تیزر های رئال استوری لاین یا خط داستانی مشخصی را دنبال می کنند و سعی در دادن پیامی خاص به بیننده دارند. برای بهتر متوجه شدن اینکه تیزر رئال چیست، می توانید تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید که معمولا عده ای افراد برای تبلیغ محصول، یا با هم مکالمه می کنند یا ویژگی های محصول را توضیح می دهند و معمولا برای قشر خاصی ساخته نمی شوند و برای تمامی سنین مناسب هستند.از نمونه تیزر های رئال می توان به تبلیغات تلویزیونی روغن اویلا اشاره کرد که معمولا واقعیتی را در آشپزخانه یا خانواده ای را که دور هم جمع شده اند و غذا می خوردند نشان می دهد و بیشتر تمرکزش بر نشان دادن محصول است.
تیزر انیمیشن
تیزر انیمیشن نوعی از تیزر گرافیکی استتیزر انیمیشن نوعی از تیزر گرافیکی است که توسط نرم افزارهای کامپیوتری در قالب انیمیشن ساخته می شود و شخصیت های داستان و فضا کاملا غیر واقعی و کارتونی هستند. این دسته از تیزر ها معمولا برای تبلیغ اسباب بازی یا در کل محصولاتی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط است به کار می رود.
تیزر رئال انیمیشن
این نوع از تیزر ها ترکیبی از دو نوع بالا می باشند، یعنی افراد حقیقی را با تصاویر انیمیشین ترکیب می کنند. این نوع از تیزر معمولا برای تبلیغ خوراکی یا محصولات آموزشی کودکان و نوجوانان به کار می رود.به عنوان مثال تبلیغات برند چی توز بیشتر تمرکزش بر این نوع از تیزر است.نه از طریق اینفلوئنسر ها منتشر می کنند و به خوبی دیده می شوند.
کاربرد تیزر تبلیغاتی
تیزر های تبلیغاتی برای موارد بسیاری به کار می روند از جمله:
- استفاده برند ها از تیزر برای معرفی محصول جدید و یا بهبود محصولات قبل
- پخش فیلم های تبلیغاتی در سینماها
- پخش تیزر بین سریال ها
- استفاده از تیزر در وب سایت کمپانی
- استفاده در شرکت ها و جلسات کاری
- استفاده در کنفرانس ها و مطبوعات
مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی
باید ساخت تیزر را به متخصصین این حوزه سپردساخت تیزر تبلیغاتی مسئله ای نیست که بتوان آن را بدون حرفه و تخصص انجام داد و نباید انتظار ساخت تیزر تبلیغاتی رایگان را از آژانس های مربوطه داشت چرا که مستلزم وقت بسیار و تجهیزات حرفه ای می باشد و باید ساخت آن را به متخصصین این حوزه سپرد. اما برای روشن تر شدن موضوع در ادامه روند کلی ساخت تیزر و نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی را توضیح خواهیم داد.
-
سناریو کلیپ تبلیغاتی
هدف اصلی هر تیزر، دادن پیامی هر چند ناقص و دنباله دار به بیننده است تا ذهن او را درگیر خودش کند. در این قسمت نیازی نیست به همه ویژگی های محصول بپردازید و از صفر تا صد آن را توضیح دهید. تیزر باید یک داستان کوتاه باشد و ابهام داشته باشد طوری که بیننده مایل باشد برای رفع ابهامش چند بار دیگر برگردد و تیزر را تماشا کند. اگر تیزر چنین ویژگی داشته باشد می توان گفت یک تیزر تبلیغاتی موفق ساخته اید.
-
بازار هدف و انواع تیزر مرتبط با آن
قدم بعدی این است که توجه کنید برای چه قشر یا گروهی دارید تبلیغ می کنید. محصولتان دقیقا نظر چه کسانی را قرار است جلب کند. بسته به نوع محصول نوع تیزر تبلیغاتی را نیز می توان مشخص کرد. همانطور که در بالا گفتیم معمولا افراد سنین پایین تر تیزر انیمیشن و افراد سنین بالاتر نوع رئال و سریالی تبلیغات را می پسندند. در این مورد با متخصص مربوطه مشورت کنید و بهترین نوع تیزر را برای ساخت انتخاب کنید.
-
ساخت و انتشار تیزر تبلیغاتی
بعد از مشخص شدن استوری لاین و ساخته شدن تیزر نوبت به انتشار و یا به اصطلاح لانچ تیزر در رسانه های مورد نظر می رسدبعد از مشخص شدن استوری لاین و ساخته شدن تیزر نوبت به انتشار و یا به اصطلاح لانچ تیزر در رسانه های مورد نظر می رسد. قبل از اینکه پای شبکه های اجتماعی به میان بیاید تلویزیون مهم ترین و بزرگ ترین پلتفرم پخش تیزرهای تبلیغاتی بود که البته هزینه زیادی را برای بیزینس ها می طلبید و کسب و کارهای کوچک توانایی پرداخت آن را نداشتند و معمولا فقط تبلیغ برند های قدرتمند دیده می شد. اما امروزه با توسعه شبکه های اجتماعی اکثر کسب و کارها تیزرهایشان را در این پلتفرم ها به خصوص اینستاگرام با کمترین هزینه از طریق اینفلوئنسر ها منتشر می کنند و به خوبی دیده می شوند.
۱۰ نکته تیزر تبلیغاتی
-
ایده خلاقانه داشته باشید
یکی از مهم ترین ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی خوب داشتن ایده جدید و ناب استبیننده امروزی بسیار باهوش و نکته سنج است و به محض دیدن محتوای تکراری و خسته کننده ی همیشگی از ادامه تماشا دست می کشد. یکی از مهم ترین ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی خوب داشتن ایده جدید و ناب است. مخاطب روزانه با حجم زیادی از محتوا روبرو است و محتواهای تکراری را پس می زند. در این میان رسالت شما برای معرفی و شناساندن محصول یا خدمتتان این است که محتوایی برای تیزرتان تهیه کنید که چه از لحاظ بصری و چه اطلاعاتی برای مخاطب نو باشد به طوری که وقت بگذارد و آن را تماشا کند. در غیر این صورت اگر از ایده های معمول دیگر کپی کرده باشید و نگاه متفاوتی به محصول خودتان نداشته باشید، انتظار اینکه دیگران نیز تبلیغات محصول شما را متفاوت ببینند بیهوده است.
-
کمی ابهام به تیزر اضافه کنید
شاید فکر کنید افراد اگر از چیزی کامل سر در نیاورند کلافه شوند. اما برخی مواقع این خلاف واقع است و اضافه کردن کمی ابهام و رمز و راز به تیزر باعث می شود بیننده ذهنش مشغول شود و دنبال وقایع بعدی باشد. یا حتی ویدیو را چندین بار ببیند تا بلکه نکته ای را از آن در آورد. هدف کلی تیزر تبلیغاتی جلب توجه مخاطب است به طوری که خودش هم متوجه نشود. داستان را طوری نشان دهید که نیمه تمام بماند. یا تیزر هایتان را به صورت سریالی تهیه کنید و به صورت مرحله ای آن را منتشر کنید.یکی از نمونه تیزرهای ایرانی جالب متعلق به شرکت تپسی است. البته این تیزر ها ویدیو نیستند و به صورت عکس نوشته و روی بیلبورد های شهر دیده شدند. تپ سی با نوشتن جملاتی مثل : “به یک خواننده نیاز داریم” ، ” به یک داننده نیاز داریم” سعی در جلب توجه مخاطب کرد. در نگاه اول هیچ کس متوجه نمی شد این بیلبورد متعلق به چه برندی است یا منظورش چیست. بعد از مدتی تپ سی رازش را آشکار کرد و با تکمیل جملات به صورت ” به یک خواننده نیاز داریم تا مسیر ها را بخواند” و ” به یک داننده نیاز داریم که مسیر ها را بداند” به ابهام ذهن خواننده برای یافتن رانندگان پایان داد.
کمی ابهام به تبلیغات خود اضافه کنید
وقتی توانستید با گنجاندن ابهام حس کنجکاوی مخاطب را بر انگیزانید وقت آن است که کمی اطلاعات را در تیزر بگنجانید البته نه همه ی اطلاعات را. شک ایجاد کنید مثلا یک نشانه کوچک را رونمایی کنید یا مثلا از مخاطب بخواهید حدس بزند که محصول چه می تواند باشد. در واقع مخاطب را جوری درگیر کنید که کنجکاو شود ببیند بعد از این چه پیش خواهد آمد. در یک کلام غیر قابل پیش بینی باشید.
-
به جای محصول بر مخاطب تمرکز کنید
تفاوت تیزر با بقیه انواع تبلیغات در این است که خصوصیات محصول به راحتی در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد. به جای اینکه بر نشان دادن خود محصول اصلی تمرکز کنید توجه تان را بر مخاطب معطوف کنید. این محصولی که شما عرضه کرده اید چه کاری برای مخاطب انجام می دهد؟ ویژگی های اصلی و بولد محصول چیست؟ چه چیزی به تازگی به آن اضافه شده؟ چه کاربردی دارد؟ سعی کنید فضایی را با محصول تصویر سازی کنید که مخاطب بعدا با محصول قرار است انجام دهد.اگر در همین مقاله کمی بالاتر در نمونه های جهانی، نمونه سناریو تیزر تبلیغاتی گلکسی واچ را مشاهده کنید می بینید که فردی در حالی که گلکسی واچ به دست کرده در حال دویدن و ورزش کردن است که در ویترین مغازه ای باکیک دلخواهش مواجه می شود اما ساعت را نگاه می کند و به دویدن ادامه می دهد. به این معنا که هنوز برای خوردن کیک کالری مورد نیاز را نسوزانده است و گلکسی واچ قرار است در محاسبه کالری و یا میزان ورزشش به او کمک کند . این دقیقا جزییات شرایطی است که بعدا کاربر با محصول قرار است تجربه کند و با دیدن این صحنه حس همذات پنداری به او دست می دهد. این یعنی یک تبلیغ تاثیر گذار و موفق!
-
تیزر تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید
تمام هدف معرفی یا به اصطلاح لانچ محصول این است که به میزان هر چه بیشتر توجه افراد را جلب کند. برای کسب و کارهای نوپایی که بودجه های آن چنانی برای تبلیغات ندارند شاید تبلیغات تلویزیونی کمی سنگین به نظر بیاید. خوشبختانه امروزه به اندازه کافی مدیاها و شبکه های اجتماعی با میزان بالای مخاطب وجود دارند و بهترین پلتفرم برای انتشار تیزر های تبلیغاتی به شمار می آیند. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام این ها همگی برای کمپین تیزر تبلیغاتی شما پر مخاطب و مناسب هستند.شبکه های اجتماعی با میزان بالای مخاطب بهترین پلتفرم برای انتشار تیزرهای تبلیغاتی به شمار می آیندبه نقل از ژورنال EMarketer نزدیک به ۳ بیلیون کاربر جهانی در شبکه های اجتماعی وجود دارد. در کشور عزیز خودمان ایران نیز حدود ۴۷ میلیون نفر از شبکه های اجتماعی مختلف استفاده می کنند یعنی حدود بیشتر از نیمی از جمعیت. پس این مارکت گسترده فرصت بسیار خوبی است که از این مدیاهای ارزان قیمت برای تبلیغات استفاده کنید. بهتر است تیزر کمپین شما حدود ۲۰ تا ۳۰ روز قبل از لانچ محصول منتشر شود تا وقت مناسب برای تاثیر گذاری بر مخاطب را داشته باشد و طوفان فکری مناسب را ایجاد کند.
-
از اینفلوئنسر ها بهره ببرید
در نکته قبل گفتیم که منتشر کردن تیزر در شبکه های اجتماعی ضروری است. اما از چه طریقی؟ اگر شما یک تیزر ویدیویی عالی هم تهیه کرده باشید اما صفحه اینستاگرامتان فقط ۲۰۰ فالوئر داشته باشد آیا تمام هزینه ای که کرده اید فقط برای ۲۰۰ نفر بوده؟طبیعتا اینجا بحث اینفلئونسر مارکتینگ مطرح می شود. اینفلوئنسر ها افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی هستند که تعداد زیادی فالوئر دارند. با مقداری هزینه می توانید با آنها قرار داد ببندید تا تیزرتان را در صفحه شان قرار بدهند و تعداد بیشتری تبلیغات شما را ببینند. فراموش نکنید که برخی صفحات فقط با فالوئر فیک صفحه شان را بنا نهاده اند و سعی کنید با افراد شناخت شده با نرخ اینگیجمنت بالا قرار داد ببندید. نکته دیگری که باید در نظر داشت هم خوانی صفحه اینفلوئنسر مورد نظر با محصول شماست. حوزه فعالیت اینفلوئنسر را در نظر بگیرید و مرتبط ترین را با محصول انتخاب کنید تا در جلب توجه بازار هدف مرتبط ناکام نمانید.
-
ازشمارش معکوس استفاده کنید
قبل از انتشار تیزر از شمارش معکوس استفاده کنید. قابلیت تقریبا جدیدی که اینستاگرام هم در استوری هایش از آن استفاده کرده است و می توانید از آن بهره ببرید. استفاده از شمارش معکوس دو مزیت دارد:
- هیجان رونمایی از محصول را بالا می برد
- مانند یک یاد آور عمل می کند و مخاطب را از زمان دقیق آگاه می کند
هدف ما در مرحله تیزر تبلیغاتی این است که مدام بدون آنکه از اصل محصول یا ویژگی های آن صحبت کنیم ذهن مخاطب را راجع به محصول بیدار نگه داریم.
-
معما یا تست طراحی کنید
وقتی پای سوال و معما به میان می آید مردم در جواب دادن به آن با هم رقابت می کنند و همین باعث بازار گرمی محصول شما می شود. اگر امکانش را دارید به ازای جواب های درست قرعه کشی کنید و از محصولی که قرار است معرفی کنید برای برندگان جایزه در نظر بگیرید. این کار هم باعث بالا رفتن اینگیجمنت ریت شما در شبکه های اجتماعی می شود و هم مخاطب را به محصول مشتاق تر می کند.وقتی پای سوال و معما به میان می آید مردم در جواب دادن به آن با هم رقابت می کنندامکان به اشتراک گذاری لینک سوال یا نتایج پاسخ ها را فراهم کنید تا کاربران بتوانند آن را برای هم دیگر بفرستند و برند شما و محصولی که در سایه ی معما می خواهید معرفی کنید را بیشتر بشناسند. تصویر زیر نمونه تیزر یک کمپانی ایمیل مارکتینگ در قالب تست است و در نهایت برای مخاطبینش از محصول جدیدش جایزه تعیین کرده است.
-
از ترکیب رسانه ها استفاده کنید
طبیعتا هر کسب و کاری بسته به بودجه اش رسانه مورد نظر برای پخش تیزر تبلیغاتی اش را انتخاب می کند. اگر کسب و کار بزرگی هستید و بودجه تبلیغاتی بالایی در نظر گرفته اید پخش تیزر را از رسانه های مختلف انجام دهید. از پخش در تلویزیون گرفته تا بیلبورد های شهری و بین شهری تا شبکه های اجتماعی و حتی پادکست برندتان. از همه پلتفرم های مورد نظر استفاده کنید چرا که مخاطبین این پلتفرم ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند و اینطور صدایتان را به گوش افراد بیشتری رسانده اید. به عنوان مثال در فیسبوک عکس کاورتان را به تیزر محصول جدید اختصاص دهید یا در پادکست تان از لانچ محصولتان خبر دهید.
-
زمان تیزر تبلیغاتی را مدیریت کنید
از نظر علمی ثابت شده است که محدوده زمان توجه افراد طی ۸.۵ ثانیه شکل می گیرد. به این معنا که مخاطب تا حدود ۸ ثانیه ویدیو شما را تماشا می کند و اگر در این زمان نتوانست نظرش را جلب کند از آن گذر می کند. نکته حائز اهمیت اینجاست که شما ۸ ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربر را جلب کنید یا او را به ادامه تماشای تیزر ترغیب کنید پس سعی کنید نکات جالب و نشانه ی کلیدی تان را در همان ۸ ثانیه اول بگنجانید و طفره رفتن را کنار بگذارید.
-
از فرمت های مختلف بهره ببرید
همانطور که در ابتدای متن نیز توضیح دادیم درست است که معمول ترین نوع تیزر تبلیغاتی در قالب ویدیو است اما تیزر انواع دیگری مانند عکس و ایمیل و … نیز می تواند باشد. غیر از ساخت ویدیو برای معرفی محصولتان عکس های مکملی را نیز برای آن تهیه کنید و آن را منتشر کنید. طبیعتا دیدن چند مدل تیزر مختلف مخاطب را کنجکاو تر می کند تا اینکه همه جا فقط یک ویدیوی مشابه را ببینید.
جمع بندی
هر کسب و کاری برای معرفی محصولش نیازمند تبلیغات است. اما تبلیغات نیز استراتژی های مخصوص به خودش را دارد و فقط با ساخت یک ویدیو تبلیغاتی و انتشار آن بدون استراتژی نمی توان انتظار نتیجه بخشی تبلیغات را داشت. در واقع هر برندی نیازمند آن است که ذهن مشتری را از قبل برای محصول آماده کند و در او هیجان به خرید ایجاد کند. تیزر تبلیغاتی یکی از روش های ایجاد هیجان در مشتری است که هم نام برند را در ذهن او نهادینه می کند و هم منجر به فروش بیشتر محصول می شود.
هدف از تیزر
هدف از ساخت و نمایش تیزر یا آگهی،وارد کردن شوک به مخاطب است
زمان استاندارد برای تیزرهای تبلیغاتی معمولاً بین ۱۵ تا ۵۰ ثانیه است و سازندگان آگهی تلوزیونی سعی میکنند با ایجاد یک درام مناسب و یک قصه منسجم و هدفدار و با استفاده از تصاویر زیبا و تأثیر گذار و رعایت اصول گرافیکی و قاببندی پیام خود را در کوتاهترین زمان ممکن به شما برسانند. یک تیزر خوشساخت مجموعهای از عوامل مختلف را در برمیگیرد. گاهی اوقات این اشتباه پیش میآید که فقط استفاده از دوربینهای سینمایی و با کیفیت برای ساخت یک تیزرخوب کافی است اما در واقع عوامل زیادی در ساخت یک کار استاندارد موثرند که دوربین یکی از آنهاست.
تیزر یا آنونس فیلم چیست؟
از نظر لغوی معنی آنونس : پیش پرده است. یعنی آن چیزی که قبل از نمایش روی پرده به نمایش در بیاید.(پیش نمایش و معرفی فیلم). معادل آنونس برای آگهی تبلیغاتی که ویژگی برنامه یا کالایی را به طور مختصر به نمایش می گذارد : تیزر یا تریلر است. به عنوان مثال زمانی که بازی جدیدی به بازار می آید آمدن آن ابتدا با تریلر اعلام عمومی می شود و در جامعه از جمله : “تریلر … آمد” استفاده می شود. آنونس همان طور که از معنای واژه لاتین اش announce پیداست به معنای آگهی دادن و اعلان کردن و خبری را منتشر و آشکار ساختن است. طبیعی است که این عمل در هر رسانه ای بیشتر در حیطه کارکرد ها و روابط و مختصات ماهیتی آن رسانه خاص جریان دارد و در وهله بعد نسبت به سایر محصولات و فرآورده ها اعمال می شود. مثلاً تلویزیون در وهله اول به اعلان برنامه های در حال و یا در آستانه پخش و حتی در دست تولید خود می پردازد و سپس به سراغ سایر کالا ها می رود. مدت زمان قابل توجهی که اختصاص به تبلیغ محصولات عمومی (یا همان برنامه های عادی و روزمره تلویزیون) و یا خصوصی (برنامه های قابل فروش مثل CD و VHS شهر موش ها و محله رنگین کمان و…) در این رسانه دارد، چه به لحاظ طول زمانی و چه به لحاظ تعداد دفعات پخش تبلیغ، حکایت از همین قاعده می کند.آنونس : آگهی دادن، اعلان کردن، اخطار کردن، خبر دادن، انتشار دادن، اشکار کردندر رسانه های مکتوب نیز اوضاع از همین قرار است. مثلاً هفته نامه سروش از آن جا که وابسته به صدا و سیما است، بیشتر به تبلیغ انتشارات و ارگان های مطبوعاتی این سازمان می پردازد تا مکتوبات دیگر و یا ماهنامه سوره برای اعلان مجلات وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اولویت بیشتری قائل است تا سایر مجلات. این مسئله نه تنها ناپسند نیست که به عنوان قاعده ای عرفی و عقلانی نیز در همه جا پذیرفته شده است. از سال ها پیش به یاد داریم پیش از نمایش عمومی یک فیلم سینمایی در سینما ها و حتی در میانه پخش آن، چندین فیلم دیگر طی آنونس های چنددقیقه ای مورد تبلیغ قرار می گرفت و حتی جدا از اعلان مشخصات آن فیلم از قبیل نام کارگردان و بازیگران و…، زمان اکران فیلم نیز به آگاهی تماشاگران می رسید. این جریان در سال های پیش از انقلاب تداوم داشت و در دوران بعد از انقلاب نیز به رغم فراز و نشیب های موجود در سیاستگزاری های سینمایی و فضای جامعه سینمایی قطع نشد و به ویژه در دهه ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ جایگاه خود را بالنسبه حفظ کرد. اما چند سالی است که این سنت پسندیده دچار خدشه شده است و بیشتر از آن که در «پیش پرده ها» شاهد تبلیغ فیلم های دیگر روی پرده و برنامه های آینده سینماها باشیم، هجوم تبلیغ سرویس های خدماتی (مثل بیمه و حمل و نقل هوایی) و یا کالا های خوراکی (چیپس و سس و رب گوجه فرنگی) چشمان مان را خیره می کند.گاهی اوقات این آگهی های غیر سینمایی از فرط تکرار، تبدیل به یک موتیف همیشگی پیش نمایش فیلم ها در سینما شده است. حتماً بار ها و بار ها با آگهی شرکت بیمه ای که در طی آن آهویی از چنگال شیر می گریزد و به پناهگاهی که آرم و نام آن شرکت بیمه بر رویش حک شده است امان می برد مواجه شده اید، این نوع آگهی ها از فرط تکرار گاه تبدیل به ضد تبلیغ می شود و کارکرد معکوس (Disfunction) پیدا می کند. تبلیغ به ویژه در اماکن عمومی/ تفریحی/ فرهنگی نظیر سینما نیازمند تنوع است و یکنواختی در این حیطه، حتی به صورت ناخودآگاه بر فراری دادن مخاطب از سینما تاثیر فزاینده می گذارد، آن سان که حتی می توان در ذیل دلایل جامعه شناسانه ای که بی اقبالی مردم به سینماها را بررسی می کند، همین خالی بودن آنونس ها از تبلیغات سینمایی را نیز ذکر کرد. این نکته آنجا اهمیت پیدا می کند که بدانیم گاهی اوقات تبلیغ یک فیلم از خود آن فیلم می تواند جذاب تر ساخته شود، مسئله ای که مثلاً در خصوص فیلم جایی دیگر (مهدی کرم پور) که همین اواخر اکران شده بود مصداق داشت. جالب اینجاست که اکثر قریب به اتفاق این تبلیغات پیش پرده ای در سینما، به صورت مداوم در حال پخش از رسانه تلویزیون هستند و تماشای مجدد و مکرر آن برای تماشاگری که می خواهد مقابل مدیوم متفاوت دیگری قرار گیرد، حسی آکنده از اشمئزاز و نفرت می آفریند و عجیب تر این که خود تلویزیون در پخش تبلیغ های فیلم های روی پرده به ویژه آنها که از محصولات خود (تلویزیون هستند) بسیار پیشروتر از سینماها است.به نظر می رسد اعتبار آنونس فیلم های سینمایی در این چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است و صد البته به نظر نمی آید وجود مشکلاتی که بر سر راه اکران فیلم ها و زمان بندی نمایش شان و تعیین گروه های سینمایی شان وجود دارد، توجیه گر تام و تمام این افت اعتبار باشد. سال ها پیش در بخشی از جشنواره فیلم فجر، بین آنونس فیلم ها نیز رقابت وجود داشت و مواد تبلیغاتی فیلم ها که آنونس شاخص ترین شان بود مورد داوری قرار می گرفتند و به برگزیده ها جوایزی تعلق می گرفت. متن کلامی آنونس ها حتی در برخی از مجلات سینمایی درج می شد تا تماشاگران و مخاطبان نیز در جریان کم و کیف این بخش از جشنواره قرار گیرند.اما اکنون آن اهمیت سابق دیگر وجود ندارد و آنونس فیلم ها در هیاهوی سایر عناصر سینمایی یک فیلم گم می شوند. طبیعی است در چنین اوضاعی از تاثیر کارکرد آنونس فیلم نیز کاسته شود و سایر مواد تبلیغاتی نقش پررنگ تر نسبت به آن پیدا کنند.تنزل جایگاه آنونس سینمایی به تیزر تلویزیونی عامل هشدار دهنده ای است که سال ها زنگ آن در حال نواختن است و ظاهراً گوش شنوایی نیز برای آن وجود ندارد.
تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی (انگلیسی: Television advertisement)، گونهای از برنامههای تلویزیونی است که در ازای دریافت پول از سازمانها ساخته میشود و پیامی را که عموماً در مورد یک خدمت یا محصول است، به بازار مورد نظر میرساند. بخش عظیمی از درآمد شبکههای تلویزیونی از طریق این آگهیهای تبلیغاتی تأمین میگردد. از آغاز به وجود آمدن تلویزیون، این نوع آگهیهای تلویزیونی در مورد گستره وسیعی از کالاها، خدمات و ایدهها وجود داشتهاند.در بسیاری از کشورها، از تبلیغات تلویزیونی برای ترویج کمپینهای سیاسی انتخاباتی استفاده میشود. اما در برخی از کشورها نظیر فرانسه، تبلیغات سیاسی در تلویزیون به شدت محدود شدهاست. برخی از کشورهای دیگر نظیر نروژ نیز، به کلی تبلیغات سیاسی را محدود کردهاند.نخستین آگهی تلویزیونی به تاریخ اول ژوئیه ۱۹۴۱، در ایالات متحده به روی آنتن رفت که برای آن شرکت بلووا واچ (Bulova Watch) به شبکه NBC شهر نیویورک، وابسته به WNBT (امروزه WNBC)، برای در اختیار داشتن آنتن به مدت ۲۰ ثانیه پیش از آغاز یک مسابقه بیسبال بین دو تیم بروکلین داگرز (Brooklyn Dodgers) و فیلادلفیا فیلیز (Philadelphia Phillies) هزینهای برابر ۹ دلار پرداخت کرد. این آگهی بسیار ساده، نام شرکت بلووا واچ (Bulova Watch) را بر روی نقشهای از ایالات متحده آمریکا نشان میداد؛ در حالی که گفتار متن شعار شرکت را بیان میکرد: «آمریکا خودشو با بلووا تنظیم میکنه!»تبلیغات تلویزیونی، دو بخش اصلی را در بر میگیرد: ایجاد یک تبلیغ تلویزیونی که استانداردهای پخش تلویزیونی را رعایت کند و سپس پخش این آگهی در تلویزیون در زمان مناسب تا در معرض دید مشتری هدف بیشتری قرار بگیرد.
تبلیغات تلویزیونی در کشورهای مختلف
آمریکا
در ایالات متحده آمریکا، سیستم رتبهبندی Nielsen، تعداد مخاطبانی که یک تبلیغ تلویزیونی را مشاهده کردهاند، اندازهگیری میکند و به مسئولان تلویزیونی امکان این را میدهد تا بفهمند چقدر برنامههای تلویزیونیشان محبوب بودهاند. به این ترتیب مسئولان تلویزیونی بهتر میتوانند تصمیمگیری کنند تا چطور هزینههای پخش آگهی در تلویزیون را نرخگذاری کنند.
اروپا
اگر چه در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدت زمان تبلیغات تلویزیونی نسبتاً طولانیتر است، اما تعداد دفعات تکرار آنها نیز کمتر است. به عنوان مثال به جای اینکه یک آگهی ۳ دقیقهای هر ۸ دقیقه پخش شود، هر نیم ساعت یک آگهی ۶ دقیقهای پخش میشود!
ایران
در ایران بر خلاف اکثر کشورها، اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از کار تولیدی آگهیهای تلویزیونی خود را به آژانسهای تبلیغاتی مختلف سپرده است. این آژانسها نقش واسطه را بین صدا و سیما و شرکتهایی که تمایل به تولید و پخش آگهی خود در شبکههای رادیو و تلویزیونی دارند، ایفا میکنند.
تبلیغات سینمایی و تلویزیونی چیست؟
رسانههای تجاری و تودهپسند، فیلم و تلویزیون به تبلیغات متکی هستند و سینما عمدتاً از آن برای تقویت فیلم و فیلمسازی استفاده میکند. اما تکیه تلویزیونهای تجاری به تبلیغات و آگهی (advertising )، برای تولید برنامه و کسب سود است.
آگهیپیش از پخش چیست؟
سینما برای جبران هزینههای سرسامآور خود به طرز فزایندهای به حمایت تبلیغاتی وابسته و به این ترتیب به مکان نمایش محصولات (نمایش نامها و مارکهای تجاری در فیلمها) و یا به عامل چاپ فیلمنامه (به عنوان مثال به وسیله نمایش شرکتهای زنجیرهای تولید غذاهای فوری و آماده در فیلمها) تبدیل شده است.حضور تبلیغات باعث تغییر در متون میشود، به ویژه در متون تلویزیونی که شاهدیم نمایش فیلمها و سریالها برای پخش آگهی قطع میشود و بنابراین تأثیر تبلیغات در متون تلویزیونی بیشتر از متون سینمایی است.قدرت تبلیغات به حدی است که حتی بر تصمیمگیری درباره نوع فیلمها و برنامههایی که باید تولید شوند، تأثیر میگذارد؛ چرا که برخی آگهیدهندگان از برنامههایی استقبال میکنند که با مضامین بحثانگیز آگهیهای آنان مرتبط باشد. آنها همچنین خواهان چاپ فیلمنامهها همراه فیلمها هستند تا به این ترتیب محصولات مورد تبلیغ آنها در فضایی مسحورکننده و فریبنده به نمایش در آید.رابطه تبلیغات؛ فیلم و تلویزیون رابطهای دیرینه است که بر تحولات و شکلپذیری هر دو رسانه به شدت موثر بوده است. فیلمهای آمریکایی کاملاً دیر به عرصه تبلیغات برای تماشاچیان وارد شدند. فیلمها تا اوایل سال ۱۹۱۳، یعنی تا ورود نخستین فیلمهای کوتاه وارداتی، به صورت منفرد مورد تبلیغ قرار نگرفتند.نخستین تبلیغات، متمرکز بر نمایش دهندگان بود و نه متمرکز بر مردم. به واقع، تبلیغات ابتدا از سوی توزیعکنندگان فیلمها برای مالکان و مدیران سینماها صورت میگرفت تا آنها از بین سرویسدهندگان انتخاب کنند.اما پس از سال ۱۹۱۳، شرکتهای فیلم سازی شروع به استخدام عوامل تبلیغاتی کردند و واحدهای تبلیغاتی مربوط به خود را سازمان دادند تا به وسیله آنها، هم در بین افراد و هم در بین مردم، بازاریابی کنند و به این ترتیب بود که تبلیغات به یک بخش محوری برای پذیرش فیلم و شکلدهی به درک مخاطبان، و وسیلهای برای ایجاد نیاز در آنان تبدیل شد.اما در عین حال، توان بالقوه تبلیغات از آغاز برای سینما روشن بود. آگهیهای سینمایی ابتدا در نیکل اودئونها [nickelodeons] به نمایش در آمد (نام نخستین سینماها در آمریکا که قیمت بلیت آنها پنج سنت بود) [این عبارت آمیزهای از دو واژه Nickle به معنی پنج سنت و Odeon به معنی مکان نمایش (واژه یونانی) است ـ مترجم] و این در حالی بود که سریالهای آمریکایی مربوط به نسل جوان نیز از سوی روزنامهها و ناشران تبلیغ میشد؛ چرا که آنها میخواستند روزنامههای خود را بیشتر بفروشند و ناشران هم به وسیله چاپ فیلمنامههای مربوط به لباسها و آرایش سود ببرند.از سوی دیگر، تبلیغات مربوط به علایم تجاری نیز در کمدیهای دهه بیست سسیل بی. دمیل (Cecil B.Demille) و یا نمایشهای تبلیغاتی دیگر که لازمه زندگی مدرن بود، اجرا میشد.فیلمنامهها در دوره کلاسیک کمتر مورد توجه بودند، اما در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ عمدتاً برای تضمین موفقیت تجاری فیلمها که هزینههای تولید آنها سرسامآور بود، طرف توجه قرار گرفتند.رویههای تبلیغات سینمایی یادآور و مؤید آرای مورخان سینمایی نظیر ژان آلن (Jeanne Allen) و شارل اکرت (Charles Eckert) است که بحث پنجره خرید و پرده نمایش را مطرح کردند. اگر پرده نمایش در واقع کالای سینما باشد، مخاطبان هم کالای تلویزیون به حساب میآیند؛ چرا که اساساً اتکای تلویزیون تجاری بر فروش بینندگان به آگهیدهندگان است.آگهیدهندگان از آغاز فعالیت تلویزیون تجاری سرمایهگذاریهای خود را در برنامهها به دو صورت دنبال کردهاند:ـ تبلیغات متمرکز و غیر مستقیم (تبلیغات منفرد و منقطع)
ـ تبلیغات از طریق تکفل مالی برنامهها (sponsorship)شیوه دوم از سوی شبکههای آمریکایی آغاز شد و تا نخستین روزهای تلویزیون که هر برنامه یک متکفل مالی داشت و محصول خودش را تبلیغ میکرد، به صورت یک هنجار دنبال شد.اما به هر حال در هر دو شیوه، برنامهها به ابزاری برای اغوای مخاطبان تبدیل میشود. از دیگر سو، برآورد تعداد مخاطبان (Rating) نیز عمدتاً برای تعیین هزینه آگهیها صورت میگیرد و به این ترتیب آگهیدهندگان باید برای برنامههایی که بیشترین تعداد بینندگان را دارد، بیشترین هزینه تبلیغات را بپردازند. البته خود برنامهها هم در تعیین قیمتها تأثیر دارند؛ چرا که ممکن است نوع بینندگان آنها نیز مورد توجه آگهیدهندگان باشد.بنابراین، با در نظر گرفتن اهمیت آگهیها، جای تعجب نیست که آگهیها جزو گرانترین برنامههای تلویزیون باشند (و به همین دلایل هم هست که بر حسب ثانیه محاسبه میشوند).تبلیغات به نحوی طراحی میشوند که بیشترین تأثیر را در کمترین زمان بر مخاطبان بگذارند (غالباً ۳۰ ثانیه و یا کمتر) و با جلب توجه آنها به سریعترین شکل ممکن پیام خود را منتقل کنند.آگهیها از نظر ماهیت، پدیدههایی پرشتاب هستند و ما بر حسب تصادف و نه از روی انتخاب، به هنگام تماشای تلویزیون با آنها مواجه میشویم ـ و به همین دلیل همه اجزای آگهیها هدفمند طراحی میشوند تا انگارههای مورد نظر آگهیدهنده را در را در مخاطب نسبت به محصول ایجاد کنند. چنین ویژگیهایی باعث شده است تا منتقدان به بررسی دقیق و انتقادی آگهیهای بپردازند و مدلهایی را برای نقد فیلم و تلویزیون بیافرینند.از دیدگاه این منتقدان، قاموس انگارهساز آگهیها منحصر به فرد است. اگرچه آنها بر اساس تجارب و فانتزیهای برخاسته از زندگی واقعی شکل میگیرند، اما در عین حال حکم معدن رویاهای اجتماعی را در مقاطع مفروض زمانی دارند و به این ترتیب این امکان را نیز فرهم میسازند تا صاحب بینش تاریخی ارزشمندی در قبال مقاطع گوناگون زمانی بشویم.آگهیها در عین حال میتوانند بخشی از فرایندی به حساب آیند که آن را جریان برنامههای تلویزیونی (Flow of TV programming) مینامیم. به جای اینکه تلویزیون را مجموعهای از برنامههای منقطع بدانیم، میتوانیم آن را فرایندی مستمر از متون تقطیع شده اما در یکدیگر گره خورده به حساب آوریم؛ به عبارت دیگر، در این نگرش و تلقی، آگهیها کنار گذاشته نمیشوند، بلکه جزو لاینفک جریان تلویزیونی به حساب میآیند، یک بخش ارزشمند دیگر از بخش بزرگتری که متن تلویزیونی نامیده میشود.
بازاریابی سینمایی چیست؟
تبلیغ فیلم و تلویزیون به چند جریان متفاوت اشاره دارد: تحقیق درباره بازار یا همان بازارپژوهی، تبلیغات و آگهی.تبلیغات و آگهی تاریخی طولانی در صنعت فیلم دارند، اما بازاریابی عمدتاً پدیدهای مربوط به پس از جنگ جهانی دوم است و تأثیر آن بر فیلم و تلویزیون عمدتاً از دهه ۱۹۶۰ احساس میشود. بازارپژوهی، قبل از ایجاد محصول واقعی صورت میگیرد و بیشتر به شکل فوکاس گروپ یا در قالب پرسشنامه دنبال میشود تا بتواند در مورد مخاطبان بالقوهای که یک فیلم یا برنامه خاص ممکن است داشته باشد، تصمیم بگیرد. در مورد فیلمهای با بودجه فراوان و برنامههای تبلیغاتی یا فیلمهای متمرکز بر مفهوم بلند بیشتر جنبههای تولید از طریق طرحهای تبلیغاتی و بازاریابی تعیین میشود؛ برای مثال، تعیین عنوان فیلم، انتخاب بازیگران، انتخاب موسیقی و کارگردان بخشی از استراتژی بزرگ بازاریابی و تبلیغ موازی و نیز اخذ مجوزهای بازرگانی مرتبط با موضوع فیلم است.برنامههای تلویزیونی و فیلمها غالباً، به ویژه برای این نکته تولید میشوند تا همافزائی محصولات بینرسانهای را تقویت کنند، همافزائی میان فیلمهایی را که پس از موفقیت فیلم اول ساخته میشوند، یا فیلمهایی که پس از موفقیت، یک سریال تلویزیونی از روی آنها ساخته میشود، یا فیلمها و برنامههایی که به تولید عروسکها یا بازیهای ویدیویی منجر میشود.یک استراتژی موفق بازاریابی راهکاری است که با دقت، مخاطب را هدف بگیرد و فعالیت تولید را به وسیلة مجاری گوناگون، مانند پخش تئاتری، ویدئو کاست، پخش از طریق خطوط هواپیمایی، تلویزیون کابلی، تلویزیونهای سندیکایی و صادرات بینالمللی زمانبندی کند.همگرایی عمودی در صنایع فیلم و تلویزیون، یک محیط بازاریابی ویژه را به وجود آورده است که در آن، فیلمها و برنامهها تولید میشوند تا از مالکیت شرکتهای متعدد رسانهای تحت چتر یک شرکت بهرهبرداری کنند. مقرراتزدایی (خصوصی سازی) مالکیت بین رسانهای و ادغامهای بزرگ ناشی از آن، باعث ایجاد شرکتهایی شده که داراییهای چند رسانهای دارند؛ مانند استودیوهای فیلمبرداری، پخش و سیستمهای تلویزیون کابلی، شرکتهای ضبط موسیقی، ایستگاههای رادیویی، ناشران کتاب و مجله، بازیهای رایانهای، شرکتهای نرمافزاری و تیمهای ورزشی.صنایع فیلم و تلویزیون در آمریکا تاریخی طولانی در تبلیغات بین رسانهای دارند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر، ادغام بازاریابی فیلم و تلویزیون نتیجه تجارتی شدن تلویزیون، افزایش محصول مشترک تلویزیون و فیلم، و تشکیل صنایع بزرگ دیداری ـ شنیداری بوده است که فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را به یک «منطقه جغرافیایی ـ زبانی» ویژه صادر میکنند.چالشهای «بازار آزاد» در اروپا و دیگر نقاط، با یارانه فیلم ملی و «پخش خدمات عمومی»، با کمک افزایش پخش کابلی و ماهوارهای، باعث تأکید بسیار بیشتر بر بازاریابی به سبک آمریکایی در صنایع فیلم و تلویزیون شده است.گروههای بزرگ رسانهای مانند نیوز کورپوریشن متعلق به روپرت مرداک، «تایم ـ وارنر» و «برتلزمن ای جی» از مقرراتزدایی دولت حمایت کرده و شرکتهای چندملیتی ایجاد کردهاند که مرتباً به وسیله تبلیغات بین رسانهای محصولات را به هم پیوند میدهند.دوره سلطه استودیوها در تولید فیلم آمریکا، آغازگر بعضی عناصر کلیدی بازاریابی معاصر سینما و تلویزیون، به ویژه سیستم ستارهای و تأکیدی بر ارزشهای عالی تولید بود.در اوایل دوره سلطه استودیو، هنرپیشههای مجبوب نه فقط باعث تفاوت و تمایز فیلمها از یکدیگر بودند، بلکه از نظر فروش و بازار، ارزش فراوانی به هر فیلمی میدادند که در آن بازی میکردند. اما به تدریج که تعداد فیلمهای ساختهشده افزایش یافت، شیوههایی برای کنترل بازار ابداع شد که دسترسی به فیلمهای هنرپیشگان بزرگ یا اجاره فیلمهای نامطلوبتری را که هنرپیشگان بزرگ در آن بازی نمیکردند، ممکن میکرد.تا زمان گسترش صنایع رسانهای منطقهای در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، سینمای کمتر کشوری ستارههایی ارائه کرده بود که مانند هالیوود در فروش فیلمها در بازارهای خارجی مؤثر باشند.علت عمده این امر انبوه فیلمهای آمریکایی است که با حضور هنرپیشگان محبوب این کشور برای تماشاگران آشنا با آنان عرضه میشوند.استودیوهای هالیوود، در کنار نظام ستارهای و ارزشهای عالی تولید، مدتها از تبلیغ مشترک کالاهای مصرفی برای به دست آوردن درآمد اضافی استفاده کردهاند. این امر در دهه ۱۹۱۰ رایج شد و مطبوعات برای پیوند دادن فیلمها به طیف گستردهای از محصولات و کسب و کار، پر از اندیشههای تبلیغاتی بودند.رابطه تبلیغاتی بین فیلم و کالاهای مصرفی نخستین بار در نتیجه ورود فیلمهای آمریکایی به بازار بینالمللی مورد توجه استودیوهای فیلمسازی این کشور قرار گرفت. صادرکنندگان متوجه شدند که به دنبال نمایش فیلمهای هالیوود در کشورهای دیگر، تقاضا برای کارهای آمریکایی افزایش یافت و تا سال ۱۹۳۳، استودیو برادران وارنر فسمتی را برای آگهیهای تجاری ایجاد کرد و برای معرفی وسایل آشپزخانه و اتومبیل با شرکت جنرال الکتریک و جنرال موتور قراردادهایی منعقد کرد.در همان سال مترو گلدوین مایر یک قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری با کوکاکولا امضا کرد. از طرف دیگر، تا سال ۱۹۲۹، اهمیت تماشاگران زن، فعالیتهای تبلیغاتی مربوط به مد را به جنبهای مهم در بازاریابی فیلم در آمریکا و انگلیس تبدیل کرده بود و استودیوهای فیلمسازی طرحهای لباس را به خردهفروشان لباس میدادند و تعداد بسیار زیادی از عکسهای مد و نسخههای تبلیغاتی درباره لباس را بین مجلات و روزنامهها توزیع میکردند.با پایان عصر استودیو در دهه ۱۹۵۰، حالت کارخانهای تولید فیلم جای خود را به حالت تولید تکفیلمی داد. تعداد فیلمهایی که هر سال تولید میشد، به شدت کاهش و اهمیت استراتژی بازاریابی برای فیلم افزایش یافت. تولیدکنندگان مستقل بدون برخورداری از نام و شهرت قابل تضمین یک استودیو یا نمایش تضمینشده فیلم خود در سینماهای آن، درصدد استفاده از داستانهایی برآمدند که قبلاً فروش خوبی داشتند؛ مانند نوولهای پرفروش یا آثار موفق تئاتری. کارگزاران ادبی به خرید حقوق فیلمسازی از آثار نانوشتة نویسندگان معروف اقدام کردند؛ زیرا تنها نام آن نویسندگان در فروش فیلمهای ساخته شده از روی آثارشان تأثیر داشت. تهیهکنندگان دنبال هنرمندانی بودند که جذابیت فیلمها را برای تماشاگران بیشتر کنند و همین امر اهمیت فعالیت کارگزاریهای استعدادیابی را خیلی بیشتر از گذشته کرد. همانطور که استودیوهای هالیوود از قدرت ستارهها برای تمایز فیلمها و تثبیت ارزش بازار خویش استفاده کرده بودند، کارگزاران متوجه شدند که ارزش ستارهها یکی از امیدبخشترین جنبهها در تولید هر فیلم است.
تبلیغ در نمایش خانگی
یکی از جدیدترین و برترین شیوه های تبلیغ کالا و خدمات تبلیغات در شبکه نمایش خانگی با میلیون ها بیننده و ویژگی های منحصر به فرد میباشد. این روزها فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی در گستره شبکه نمایش خانگی جای گرفته است و با استقبال خوبی هم در بین مردم روبرو شده است. هر روز شاهد ورود فیلم یا سریال جدیدی هستیم که با تبلیغات رنگارنگ بر در و دیوار مغازههای سوپرمارکت و مراکز فروش محصولات فرهنگی خودنمایی میکنند و جالب است که هرکدام برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر به شیوهای خاص پناه برده است.در واقع در بسیاری از موارد رویکرد طنز شبکههای نمایش خانگی بهعنوان ابزاری برای تبلیغات استفاده میشود و با تاکید بر اینکه این برنامه لحظات خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت، جذابیت این سریالها را بیشتر میکند. به همین دلیل مدیران تبلیغاتی این سریالها از تمام رویکردهای مثبت سریالهای تولیدی به شکل تصویری یا متنی برای تبلیغات بهره میگیرند .
مزایا
توزیع فراگیر کشوری(برخلاف اکثر شیوه ها مثل مترو، بیلبورد و…)استفاده از خاصیت جادوی تصویر تلویزیونیتبلیغ بدون پایان و همیشگیپایین ترین هزینه (در مقایسه با سایر تبلیغات بصری)شبکه نمایش خانگی که بیشتر به شکل سریالهای طنز ارائه میشود، با تبلیغات خاص خود مخاطبانی محدود اما وفادار را جذب میکند. درواقع تبلیغات سریالهای پخش خانگی روی صفحه بیلبوردها، بزرگراهها و هر مکان پرتردد دیگری قرار میگیرد تا پوسترهای اغراقآمیز از شخصیتهای برجسته برای لحظهای ذهن مخاطبان را به چالش بکشد .یک کارشناس تبلیغات در رابطه با شیوه موثر تبلیغات شبکههای خانگی به «فرصت امروز» اظهار کرد: کمتر از چهار سال است که شبکههای خانگی توانستهاند در بین اقشار جامعه مخاطبانی خاص بیابند که بخشی از آنها برای گریز از سانسورها و محدودیت برنامههای صداوسیما به این برنامهها روی میآورند و همین مزیتی برای تقویت تبلیغات این محصولات شده است. از سوی دیگر عرضه این محصولات در سوپرمارکتها که نشاندهنده تمایز آن با دیگر کالاهای فروشگاههاست بیشتر به جنبه خاص بودن این برنامهها افزوده است .
آگهی تبلیغاتی چیست؟
لغت آگهی از گذشته به معنای باخبر بودن و اطلاع داشتن به کار می رفته است. این لغت در واقع به معنی اطلاع و خبر نیز به کار می رود. اما با توجه به کاربرد لغت آگهی در خدمات تبلیغاتی این لغت بیشتر با عنوان تبلیغ نیز شناخته می شود. در واقع امروزه این لغت به معنی رساندن پیغام تبلیغاتی و یا خبر رسانی به شکل های گوناگونی به کار می رود که در ادامه این مطلب به انواع آن ها می پردازیم.
از آگهی جهت اطلاع رسانی استفاده می شود و اغلب صاحبان کسب و کار با کمک انواع گوناگون آگهی تبلیغاتی اقدام به انتشار پیام بازاریابی خود می نمایند. این افراد غالبا با به کارگیری افراد و کانون هایی که در این زمینه فعالیت می نمایند و از تجربه کافی برخوردار می باشند سعی دارند به بهترین شکل پیغام تبلیغاتی خود را منتشر نمایند تا مخاطبان بیشتری را جذب نمایند. از این رو کانون های تبلیغاتی نیز با به کارگیری انواع روش های تبلیغات و به روزرسانی سیستم های تبلیغاتی خود خواسته سفارش دهندگان را به نحو مطلوب به انجام می رسانند.
کاملا واضح است که تبلیغات خوب و حساب شده می تواند یک کسب و کار را متحول کند و سودآوری آن را با توجه به حجم تبلیغات انجام شده به میزان چشم گیری افزایش دهد. از طرفی تبلیغات بدون فکر و استراتژی و فاقد درک صحیح از بازار رقابتی منجر به شکست خواهد شد و در نهایت نه تنها سودآوری ای در پی نخواهد داشت بلکه باعث شکست کسب و کار نیز می شود.
آگهی چیست؟
در اینکه آگهی ابزاری است جهت آگاه سازی مردم تردیدی نیست. اما نباید به آگهی ها به شکل اخبار و خبر های روزمره نگاه کرد. زیرا اخبار به رویداد های اجتماعی که متاثر از زندگی بشر می باشنذد و در زندگی افراد تاثیرگذار می باشند اشاره دارد. اما آگهی تنها جهت رساندن اطلاعاتی به کار می رود که می تواند برای برخی از افراد مفید واقع شود. حال نگاهی به واژه آگهی تبلیغاتی می اندازیم. همانطور که بهتر می دانید و به آن اشاره نمودیم آگهی جهت اطلاع رسانی به کار می رود و از آن جا که هدف تبلیغات و پروسه های تبلیغاتی نیز جلب نظر مخاطبان و سوق دادن آن ها به استفاده از خدمات و محصولات تبلیغ کنندگان می باشد. لذا آگهی تبلیغاتی پیامی در راستای تبلیغات می باشد که اطلاعاتی در اختیار مخاطبان و مصرف کنندگان قرار می دهد که آن ها را به استفاده از محصولات یا خدمات تولید کنندگان و آگهی دهندگان ترغیب می نماید.
انواع آگهی
آگهی به طور کلی به شکل های گوناگونی انجام می شود. به طور نمونه آگهی های بازرگانی که از شبکه های تلویزیونی یا رادیویی مشاهده می نمایید نمونه هایی از آگهی های تبلیغاتی می باشند که هر روزه با آن ها سر و کار داریم. اما درج آگهی تنها به تلویزن و … محدود نمی شود و امروزه ابزار های بسیاری به وجود آمده اند که امکان تبلیغ و درج آگهی را برای صاحبان کسب و کار هموار نموده اند. مهم ترین و کاربردی ترین ابزار های بیان شده عبارتند از:
-
تلویزیون و شبکه های کابلی
-
رادیو
-
روزنامه ها
-
مجلات و ماهنامه ها
-
شبکه های مجازی مانند اینستاگرام و …
-
وبسایت ها
-
تبلیغات چاپی مانند تراکت، پوستر و …
-
بیلبورد ها
-
و …
در واقع ابزار های فوق همگی امکان ثبت آگهی را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار داده اند. با این حال این تبلیغات تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:
-
مهم ترین تفاوت تبلیغات فوق تفاوت در هزینه آن ها می باشد.
-
تفاوت دیگر در تعداد افرادی است که آگهی مربوطه را مشاهده می نمایند.
-
بازدهی تبلیغات و راندمان نوع آگهی نیز تفاوت دیگری است.
-
و …
رپرتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ یا گزارش آگهی نیز نوعی تبلیغات غیر مستقیم می باشد. همانطور که مستحضر می باشید اخبار ساده بدون شرح و تفصیل بیان می شوندو هدف آن ها تنها رساندن اصل خبر به اطلاع مردم می باشد. حال اگر جهت رساندن همین خبر کارهای جانبی بیشتری انجام گیرد مثلا عکس و فیلم به خبر اضافه شود و یا خبر از جنبه ها و زوایای بیشتری مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد به یک رپورتاژ یا گزارش تبدیل می شود. رپورتاژ آگهی در واقع نوعی از رپورتاژ می باشد که به صورت کاملا غیر مستقیم و نامحصوص بیانگر هدف تبلیغاتی سازنده گزارش می باشد.
در این نوع از تبلیغات سازنده با انتخاب عنوانی مناسب می تواند مخاطب را مجاب کند که در حال شنیدن یا تماشای یک خبر عادی می باشد در حالی که پیام تبلیغاتی در پس زمینه خبر به نمایش در می آید و تاثیر خود را می گذارد.در ادامه این مقاله به راهکارهایی می پردازیم که در ساخت یک رپورتاژ آگهی می توانند کمک کننده باشند. مهم ترین این فاکتور ها عبارتند از:
-
خبر مد نظر نباید بزرگتر و اغراق آمیز عرضه شود.
-
خبر باید به گونه ای در متن گنجانده شود که تحت الشعاع مطالب دیگر قرار نگیرد.
-
انتخاب وسیله نشر خبر و پیام تبلیغاتی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
-
مشخص بودن مخاطبان آگهی قبل از شروع پروسه تولید خبر
-
تناسب داشتن متن آگهی با موضوع و زمان و مکان پخش خبر
-
روشن و واضح بودن پیام و پرهیز از پیچیدگی
-
استفاده از کلمات مناسب و نگارش بی نقص جمله بندی ها
-
و …
انواع رپورتاژ آگهی
این روش تبلیغاتی امروزه انواع متفاوتی را عرضه نموده است و به نوعی در صنعت تبلیغات جای باز نموده است که به طور کلی در هر مدل تبلیغاتی قابل استفاده می باشد. با این حال در برخی از انواع تبلیغات بیشتر نفوذ کرده است و نقش موثرتری را ایفا نموده. لذا مهم ترین و کاربردی ترین انواع رپورتاژ عبارتند از:
-
رپورتاژ تلویزیونی
-
رپورتاژ مجلات
-
رپورتاژ روزنامه
-
رپورتاژ خبری
-
رپورتاژ اینستاگرامی
-
رپورتاژ وبسایت ها
-
رپورتاژ پادکست
-
و …
توجه داشته باشید شما به عنوان یک آگهی دهنده اگر قصد استفاده از این روش تبلیغاتی را داشته باشید لازم است به فرایند تولید و پخش این آگهی خاص اشراف کامل داشته باشید و کاملا در جریان باشید که پیام تبلیغاتی شما در چه چارچوبی آماده می شود. همچنین فراموش نکنید هدف شما تبلیغات پر بازده می باشد پس به هیچ عنوان اصول اولیه تبلیغات را نادیده نگیرید.
تبلیغات در فضای مجازی
ر کل به تمامی مجموعه فعالیت هایی که در آن از ابزارهای دیجیتال همانند: پیامک، ایمیل، سایت و یا … برای تبلیغات در فضای مجازی بازاریابی و فروش و تبلیغات یک یا چند محصول و مجموعه خدمات عرضه می شود، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی گفته می شود. می توان گفت یکی از دلایل شلوغی و هدفمند بودن فضای اینترنتی، این است که محیط و امکانات فضای اینترنت، جاذبه های خاص و منحصر به فرد خود را دارد. از دیگر مزایای فضای مجازی، متنوع بودن محتوای آن بوده که بسیار چشمگیر است و این نکته باعث ایجاد و رشد انواع کسب و کار در محیط اینترنتی می شود و زمینه های متنوعی را برای ایجاد بازاریابی و تبلیغات، فرا خواهد ساخت.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی باعث افزایش محبوبیت، رشد و ارتقاع انواع کسب و کار در شبکه های اجتماعی همانند: فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، تویتر و… می شود به دلیلی که روزانه میلیون ها نفر یا شاید بیشتر، در این شبکه ها شروع به فعالیت می کنند و می توان، کسب و کارها را از این طریق به دیگران معرفی و تبلیغ کرد.
یکی دیگر از این نمونه خدمات، بررسی و مدیریت کامل و صفر تا صد پیج های کاری گوناگون در تلگرام و به خصوص در اینستاگرام می شود.
مدیران فعال در حیطه کسب و کارهای اینترنتی، یکی از فعالیت هایی که انجام می دهند، عرضه انواع و اقسام تبلیغات در فضای مجازی است. به دلیل تنوع و گستردگی انواع دیجیتال مارکتینگ و بازاریاب های اینترنتی، برای تبلیغ و معرفی محصولات راه و روش های فراوان و متعددی وجود دارد. در ادامه به این راه و روش ها خواهیم پرداخت.
مزایای تبلیغات فضای مجازی چیست؟
از مزایای تبلیغات در فضاهای مجازی میتوان گفت که باعث افزایش تمرکز و فوکوس کاربران می شود. و اما این جمله به چه معناست؟
دیگر روش های تبلیغاتی همچون تبلیغ در حین پخش فیلم، مخاطب به دلیل خستگی ممکن است توجه زیادی به تبلیغ نداشته باشد و در نهایت باعث پرت شدن حواسش می شود. حتی تبلیغ در فضاهای شهری مانند بنر و بیلبوردهایی که در اتوبان و خیابان نصب هستند، بیننده مخصوصا راننده، ممکن است توجه زیادی به آن نداشته باشد ودر کل یک نگاه گذرا به آن بیندازد که این امر باعث می شود مخاطب مفهوم و محتوای اصلی تبلیغ را درک نکند. اما کاربری که اینترنت و فضای مجازی را دنبال می کند، با حواس جمع، وقت بیشتری را خواهد گذاشت و محتوای اصلی تبلیغ را کاملا درک می کند.
چگونه در فضای مجازی تبلیغات کنیم؟
شرکت و مجموعه هایی که می خواهند تبلیغات دیگر برندها را در فضای مجازی به عهده بگیرند، حتما باید به روز باشند و طبق نیازهای روز جامعه عمل کنند و به نوعی دیگر باید انعطاف بالایی داشته باشند.
نکته قابل توجه این است که چگونه می توان بدون اینکه هزینه های سنگین و غول آسا بپردازیم، یعنی با کمترین هزینه بتوانیم میزان درصد فروش خود را بالا ببریم.
اما در پاسخ به این سوال شما میتوانید با کمک از تیم آمینا گروپ در راستای این هدف، خواسته خود را بر آورده سازید و تبلیغات خود را در فضای مجازی به نمایش عموم در آورید.
تبلیغات محبوب و هدفمند
یکی از نکات مهم برای ایجاد یک تبلیغ محبوب و خلاقانه که باید رعایت کرد، تجربه و شناخت است که بسیار مهم است. تجربه و شناخت در تبلیغات به چه معنایی است؟
به این معنی است که چه تبلیغی، با چه هدفی، در چه بازاری و چه محتوا و مفهومی باید انجام شود. برای بهتر انجام این نوع تبلیغات باید از یک مشاور تبلیغاتی که سابقه و شناخت خوبی در این حوزه دارد راهنمایی بگیریم و تبلیغات مجازی خود را هدفمند کنیم.
نکات مهم تبلیغات در فضای مجازی
از نکات مهم در رابطه با تبلیغات فضای مجازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد
-
ارتباط متقابل کاربران وجود دارد.
-
تاثیری که تبلیغات در فضای مجازی خواهد گذاشت، در دنیای واقعی نمی گذارد.
-
از جنبه مادی، تبلیغ در فضای مجازی تا حدودی ارزانتر است نسبت به دنیای واقعی.
-
امکان چند رسانه ای در تبلیغات مجازی وجود دارد مثل اسـتفاده از فیلم و تصویر…
-
تعداد پست هایی که در شبکه اجتماعی گذاشته می شود تا حد زیادی بر روی کاربر تاثیر می گذارد.
-
آمار تعداد کسانی که در فضای مجــازی و شبکه های اجتماعی عضو می شوند روز به روز متــغییر است.
Comments are closed.
آخرین دیدگاهها