خدمات قابل ارائه توسط نیم نگاه هنرمندان
کارناوال ها :جشن شب یلدا-چهارشنبه سوری و… |
|
تورهای گردشگری |
|
جنگ های گردشگری |
|
هنردرمانی در تور |
|
تئاتر و گردشگری |
|
جشنواره های گردشگری |
|
چاپ و تبلیغات |
|
موسیقی |
گردشگری
گردشگری یا توریسم (tourism) بهطور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته میشود. هر چند که در سالهای اخیر شامل هرگونه مسافرتی میشود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری میکند گردشگر یا توریست (tourist) گفته میشود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانیتر شد، این امر ممکن شد. اغلبگردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقهمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کردهاند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. بهطور مثال برای دیدن ساختمانهای معروف و آثار هنری، آموختن زبانهای جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمانیافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.
تعریف گردشگری
سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد:
«مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت میکنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیراشتغال و کسب درآمد شامل آن نمیشود» بر این اساس کسانی که شامل این تعریف میشوند نیز گردشگر نامیده میشوند.
اهمیت گردشگری
وقتیگردشگران به کشوری وارد میشوند الزاماً باید هزینههایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینههای حمل و نقل، هزینه گشت ها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان میپردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینهها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان میکنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان میشوندبه گردشگران صادرات نامرئی هم میگویند.
اشتغال زایی
با توسعه فعالیتهای گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم میشود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان میشود یک فرصت شغلی ایجاد میگرد.
کارناوال
کارناوال یا شادپیمایی، یک جشن یا به عبارتی رژه همگانی در خیابان است که همراه با آن عنصرهایی از سیرکبازی و رقصهای خیابانی آمیزه شدهاست. کارنوال بیشتر متعلق به فرهنگ رومی-کاتولیک است و کمتر عنصرهای پروتستانی را در خود دارد. با این وجود، این جشن در بیشتر جهان غرب جای محکم خود را پیدا کردهاست.
اوج جشن کارنوال در ۲ هفته قبل از زمان روزه مسیحیان است. در بخشهایی از خاور و جنوب آلمان و اتریش جشنهای کارناوال را فاشینگ (Fasching) مینامند.
شادپیمایی در فارسی در معنی پیمودن مسافتی توسط دسته و گروهی به حالت شاد است. این معنی در زبانهای اروپایی کارناوال نامیده میشود که واژهای ترکیبی متشکل از دو واژهٔ لاتینی «کارنیس» (به معنای گوشت) و «لهواره» (به معنای چیزی را از کسی گرفتن) است. در نتیجه این واژه به معنی «حذف گوشت» یا به نوعی وارد شدن به فصل روزه است. در قرون وسطی، زمانی که مقررات پرهیز چهله روزه (دورهای چهل روزه پیش از عید رستاخیز مسیح که در پرهیز و روزه به سر برده میشد) سختتر از امروز بوده و بهطور دقیق رعایت میشدند، مردم در چند روز منتهی به چهارشنبه خاکستر، همه غذاهایی که به زودی خوردنشان غیرمجاز میشد را میخوردند: گوشت، غذاهای چرب، تخم مرغ و … این روزها را در فرهنگ مسیحی غربی به اصطلاح «روزهای چرب» مینامیدند که در آنها جشنهای مردمی همراه با رژههای بزرگ و مسابقات سنتی و … برگزار میشدند و همگان به پایکوبی میپرداختند. اوج این جشن در روز پایانی آن بود که سه شنبه چرب نامیده میشد. این جشن ها ریشه در فرهنگ پیشامسیحی داشتند و مشابه جشنهایی هستند که برای پایان زمستان برگزار میشدند .در ایران کارناوال هایی امثال:جشن شب یدا و چهارشنبه سوری برگزار می شود.
تور گردشگری چیست ؟
طبق تعریف سازمان جهانی جهان گردی تور به سفر از قبل تعیین شده اطلاق می گردد که توسط آژانس تهیه و در اختیار گردشگر قرار می گیرد.
تور به سفر برنامه ریزی شده می گویند . سفری که از یک مبداء که محل زندگی و کار توریست می باشد به مقصدی که برای تفریح و سیاحت و آموختن و دیدن زیبایی ها و تفاوت های فرهنگی و تمدنی و اجتماعی و … انجام می پذیرد و این تور نباید کمتر از ۲۴ ساعت و بیشتر از یک سال باشد .
تور در تعریف دیگری درصنعت گردشگری به مجموعه ای از عناصر سفر گفته می شود که لازم و ملزوم یکدیگرند این عناصر شامل:
حمل و نقل و جابجایی، اقامت، غذا و نوشابه، جاذبه ها، عوامل اجرایی تور، خرید و سوغاتاست که توضیحاتی در قسمت مقاله آمده است.
انواع تورها
تور داخلی-تور خارجی-تور تاریخی و فرهنگی-تور طبیعت گردی-تور زیارتی–
تور نمایشگاهی چیست؟
برپا شدن نمایشگاههای بیشماری که سالانه در کشورهای مختلف برگزار میشود فرصت و بستر مناسبی برای گسترش دادوستد، ارتقاء سطح دانش، گردش و تفرجرا فراهم میآورد و افراد زیادی از جمله صاحبان مشاغل را مجاب میکند تا در صدد بازدید از ای ننمایشگاهها بر آیند. تورهایی که تحت عنوان «تور نمایشگاهی» شناخته میشود، شامل کلیه برنامههای مسافرتی است که به هدف بازدید از یک نمایشگاه خاص انجام میشود. این تورها به بازدیدِ صرف از نمایشگاهها خلاصه نمیشود و در کنار فعالیتهای تجاری، به لذت بردن بازدیدکننده از شهر و یا کشور میزبان اهمیت میدهد.
تئاتروگردشگری
وضوع تئاتر در مقوله گردشگری فرهنگی جای میگیرد و امروزه بهعنوان یک فاکتور خشنودکننده گردشگران در شهرهای مقصد، نقش بارزی ایفا میکند.
در واقع مثالهای بسیاری از شهرهایی وجود دارد که بهعنوان مقاصد گردشگری در دنیا مطرح هستند و بخشی از اعتبارشان را از قدمت، زیبایی و ویژگیهای منحصربهفرد سالنهای تئاتر و همچنین اجرای نمایشهایشان دارند. دوبلین، بلگراد و شیکاگو و بوستون از اینگونه شهرها بهشمار میروند.
گردشگران بسیاری هم هستند که برای گذراندن تعطیلات به شهرهایی سفر میکنند که بتوانند اوقات فراغتشان را با تماشای تئاتر، اپرا و موسیقی و رقص سپری کنند. این گردشگران فرهنگی، به نمایشهای آیینی و سنتی اقوام مختلف علاقهمندند، آنها برای کارناوالها و تئاترهای خیابانی ارزش قائلند و حاضرند زمانی را که برای آسودگی خاطر و دوری از روزمرگی در نظر گرفتهاند، در چنین محیطهایی بگذرانند. حال، اینکه آیا ما نیز میتوانیم از اجرای نمایش در قالب تئاتر به فکر جذب گردشگر باشیم، سؤالی است که این نوشتار به بررسی آن میپردازد. برای نمونه شهر تهران را در نظر میگیریم، چرا که تهران نخستین شهری است که میتواند در زمینه تولیدات هنرهای نمایشی به جذب گردشگر بیندیشد.
بهطور قطع تهران مهمترین مرکز فرهنگی کشور در زمینه هنرهای نمایشی است. بیشترین سالنهای نمایش، فرهنگسراها، تالارها و امکانات اجرایی در تهران وجود دارند، بیشتر بازیگران، تهیهکنندگان، کارگردانان و دستاندرکاران مطرح، اگر که اهل تهران هم نباشند در تهران زندگی میکنند.
از طرفی بیشترین هتلها و مراکز اقامتی گردشگران در تهران واقع است. مبداء و مقصد بیشتر گردشگران خارجی که در ایران حضور مییابند، تهران است. مراکز فرهنگی و سیاسی دیگر کشورها از قبیل سفارتخانهها، خبرگزاریها و انجمنهای دوستی در تهران قرار دارند.
به گذشته هم که نگاه کنیم، متوجه میشویم که نام تئاتر برای شهروندان پایتخت با نام خیابان لالهزار پیوند خورده است؛ خیابانی که بیشترین نوستالژی را برای تهرانیها دارد و همین نوستالژی، نوعی میراث ناملموس تلقی میشود که عامل جذب گردشگر در تمام دنیا بهحساب میآید. لالهزار زمانی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزهلیزه تهران» لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستورانها، سینماها و فروشگاههای معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.
در این مکان بود که عشقی و عارف بهترین کارهای خود را روی صحنه بردند و عزتالله انتظامی و علی نصیریان فعالیت خود را در سالنهای نمایش این خیابان، آغاز کردند. تئاتر پارس، تئاتر نصر، تئاتر دهقان، تماشاخانه گیتی، تماشاخانه تفکری، سینما ونوس، سینما رکس، سینما فردوسی، سینما ملی و گراندهتل تنها بخش کوچکی از اماکن فرهنگی این خیابان محسوب میشدند. در یک کلام خیابان لالهزار، موزه تئاتر ایران است که تاریخ تئاتر ایران را به روشنی روایت میکند.
اکنون نیز سالنهای تئاتر شهر، سنگلج، گلریز و تالارهای وحدت، رودکی و مولوی، تهرانیها و گاهی اوقات خارجیانی که در تهران زندگی میکنند را به سوی خود جذب میکنند.
برخی از سالنهای تئاتری که ذکر شد، جزو آثار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور هستند که از آن جمله میتوان به تئاتر پارس و تئاترشهر اشاره کرد. این سالنها به جهت ارزش میراث فرهنگیای که دارند، میتوانند علاوه بر اجرای نمایش، بهعنوان یک سایت گردشگری مورد توجه واقع شوند. این امر به تازگی در تئاتر شهر اتفاق افتاده است و مسئولان این ساختمان، تور شهری دیدار از تئاتر شهر را برگزار کردهاند.
تئاتر از طریق دیگر نیز میتواند در رونق گردشگری مفید واقع شود. اجرای تئاتر در هوای آزاد و همچنین اجرای تئاترهای خیابانی در روزهای معین و در مناسبتهای مختلف، قادر است گردشگران را به محل اجرای نمایش بکشاند. اگر اجرای این تئاترها در مراکز باستانی باشند و روایتهای اسطورهای و افسانهای را روایت کنند، نه تنها میراث معنویمان را مستندسازی کردهایم و آن را به مردم شناساندهایم، بلکه اهمیت بناها و مکانهای تاریخی ازیاد رفته را، به هموطنان و خارجیان گوشزد میکنیم. ســوئـیسیها، نمایش «ویلیامتل» را در هوای آزاد اجرا میکنند و به این طریق هم اسطورهشان را حفظ میکنند و هم مکان اجرا را در ذهن تماشاگران قلاب میکنند.
«ویلیامتل» همسان «آرش» در اسطورههای ایرانی است و ما با داشتن کسانی همچون بهرام بیضایی قادریم که نمایشنامه آرش را در فضای آزاد و در دهکدهای از کوههای البرز به نمایش دربیاوریم و به این طریق «ثبت ملی قله دماوند» را معنایی دو چندان ببخشیم. نمونههایی از این قبیل بسیارند.
برای اینکه گردشگری با تئاتر پیوند داشته باشد، میبایست اجرای تئاترها را در فهرست رویدادهای گردشگری وارد کنیم، که این مورد خود به همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با نهاد متولی تئاتر، بستگی دارد. اطلاعرسانی اجرای نمایش تئاتر از طریق سایتهای اینترنتی گردشگری، یکی از راههای کاربردی است. به این طریق گردشگران میتوانند برای شبهای خود نیز برنامهای در نظر بگیرند و برای سفر به ایران کمتر تردید کنند.
اصولا تفکر آشنایی با هنر و فرهنگ ایران میبایست در سیستم گردشگری ایران جای باز کند. امروزه تبلیغات گردشگری ما در صحنههای جهانی، محدود به دیدار از سایتهای فرهنگی و طبیعی است و کمتر به موضوعات دیگر میاندیشیم.
دفاتر خدمات مسافرتی میتوانند نمایش تئاتر را در آخر برنامههای دیدار از شهر بگنجانند و توجه گردشگران خارجی را به هنر و فرهنگ سرزمینمان جلب کنند. در بیشتر شهرهای توریستی چین، انواع مختلف نمایشها (اپرا ، تئاتر و پرفورمنس) برای گردشگران تدارک دیده میشود. بهطور مثال، نمایش «سلسله سونگ» هر شب (در تمام سال) در سالنی در شهر «هانگزو» برگزار میشود، چینیها به این طریق هم برنامهای برای گذراندن شب گردشگران در نظر میگیرند و هم آنها را با تاریخ خود آشنا میسازند.
در آخر ذکر میکنیم که برنامههای نمایشی در ایران از تنوع و اصالت قابل توجهی برخوردارند که قادرند لحظات بهیادماندنیای را برای گردشگران به ارمغان بیاورند. در یک کلام، نقالی، پردهخوانی، سیاهبازی، چاووشیخوانی، خیمهشب بازی و نمایشهای تختحوضی علاوه بر آیینهای تعزیه، ارزش هنری و فرهنگی کشورمان را برای گردشگران روشن میسازند.
هنردرمانی
هنر فکر کردن با کمک تصاویر و خیال پردازی و ایده سازی پیرامون خودمان است. این فرایند خصوصاً در هنرهایی مثل ادبیات و هنرهای تجسمی مفهوم زیادی پیدا می کند، به همین خاطر هنر می تواند از واقعیات زندگی و ایده های ذهنی بیانی
هنر فکر کردن با کمک تصاویر و خیال پردازی و ایده سازی پیرامون خودمان است. این فرایند خصوصاً در هنرهایی مثل ادبیات و هنرهای تجسمی مفهوم زیادی پیدا می کند، به همین خاطر هنر می تواند از واقعیات زندگی و ایده های ذهنی بیانی نمادین به وجود آورد و در احساسات و افکار تأثیرگذارد. هنر درمانی بیانگر شیوه های استفاده از نمادها و فعالیت های هنری برای ایجاد احساسات مثبت و مهارت ذهنی برای سازگاری و مقابله ی بهتر با مشکلات است.
انجمن هنر درمانگران بریتانیایی در سال ۲۰۰۳ هنردرمانی را این چنین تعریف کردند: هنردرمانی کاربرد مواد و ابزار هنری برای بیان و انعکاس فرد با کمک هنردرمانگری آموزش دیده است. این هنردرمانگر، در محیطی ایمن با استفاده از مواد هنری رشد سطوح شخصی او را هموار می کند.
انجمن هنردرمانی آمریکا در سال ۲۰۰۳ هنردرمانی را اثر هنر و فرایند کار بر آگاهی مراجع از خود و مقابله با علایم بیماری و استرس تعریف کرده است. آنان معتقدند فعالیت های هنری توانایی های عقلی و احساسات مثبت را در بیمار افزایش می دهد.
هم چنین در هنر درمانی از نیروی تخیل فعال شخص و ظرفیت های تجسمی و شهودی او در فرافکنی، ترمیم و یکپارچه سازی اندیشه و احساساتش استفاده می شود.
هنردرمانی به مفهوم روان شناختی با نام خانم مارگارت نامبرگ شناخته می شود. او زمانی که مشغول تعلیم نقاشی به کودکان بود، فهمید هنر، تداعی آزاد را بسیار روان و ارتباط نمادین ناخودآگاه را به شکلی بدون سانسور و عینی آسان می کند و عملاً جنبه ی درمانی آن در رهاسازی ناخودآگاه از طریق تصویرسازی و مشاهده آگاهانه«خود» است. اما هم زمان با نامبرگ، خانم آدرین هیل که هنرمندی بریتانیایی بود برای اولین بار واژه ی «هنردرمانی» را با نگاه هنری به کار برد و اثر درمانی هنرهای تجسمی و تصویرسازی را در قالب هنردرمانی توصیف کرد. به دنبال این دو خانم بنیان گذار در سال ۱۹۶۱ خانم دیگری به نام اِدیت کرامر بر توانایی های ذاتی هنر در درمان تأکید کرد و او نیز مانند هیل معتقد بود فرایند آفرینش هنری ذاتاً توانایی درمان و شفابخشی دارد. در بولتن هم هنردرمانی در سال ۱۹۶۱ توسط خانم الینور اولمان انتشار یافت و از سال ۱۹۷۰ تا اواسط ۱۹۸۵ کتاب های زیادی در زمینه ی هنر درمانی منتشر شد که انتشار مجله ی انجمن هنردرمانی آمریکا در سال ۱۹۸۳ نقطه ی عطف سایر کتب انتشار یافته بود.
در حال حاضر مارگارت نامبرگ به عنوان مادر رشته ی هنردرمانی در آمریکا شناخته می شود؛ او با استفاده از ایده های فروید و یونگ هنردرمانی با رویکرد روان تحلیلی را مطرح کرد.
در بعضی از ایالت های آمریکا رشته ی هنردرمانی در دانشگاه ها تدریس می شود و دانشجویان موظفند برای امتحان نهایی و دریافت مجوز هنردرمانی به ایالت هایی مانند نیومکزیکو مراجعه کنند. در انگلستان انجمن هنردرمانی انگلستان«BATT»دانشجویان هنردرمانی را بیشتر به عنوان روان درمانگرانی با تمرکز بر روان تحلیلی آموزش می دهد. این انجمن چهارده حوزه در انگلستان، یک حوزه در ولز، چهار حوزه در اسکاتلند، یک حوزه در اروپا، و یک نمایندگی در کشورهای دیگر دارد، یعنی این انجمن جمعاً بیست و یک حوزه دارد.
بسیاری از افرادی که در بریتانیا و آمریکا آموزش دیده اند برای گسترش این حرفه به سایر کشورها مراجعت می کنند، آنان این افراد را آموزش می دهند و برای سازماندهی انجمن های حرفه ای در کشورهای خود فعالیت می کنند. لازم است کشورهای مختلف برای ایجاد و توسعه ی هنردرمانی با آمریکا یا بریتانیا مرتبط باشند و فارغ التحصیلان آن ها دیپلم یا درجه ی دانشگاهی آمریکا یا بریتانیا و استاندارد آن ها را دریافت کنند. استانداردهای علمی و آموزشی هنردرمانی در دنیا متفاوت است و علت این تفاوت ها به رویکردهای نظری، و رقابت مؤسسات بستگی دارد. وقتی هنردرمانگرانی که در آمریکا تحصیل کرده اند به کشور خود بازگردند، با مجوزی که دریافت کرده اند مرکز هنردرمانی تأسیس می کنند، برای مثال در کشور عربستان که به دلیل مذهب موضوعات روان شناسی چندان فرصت جلوه نداشت هنر درمانگری که در آمریکا تحصیل کرده بود با تلاش فراوان توانست در سال ۲۰۰۰ مجوز صدور هنردرمانی را از دولت سعودی بگیرد. دانشجویان در این مرکز در رشته ی روان شناسی یا هنر با تخصص هنردرمانی تحصیل می کنند و برای این که مدرک فوق لیسانس دریافت کنند لازم است دو سال آموزش به اضافه ی دو سال انترنی را بگذرانند.
در حال حاضر در آمریکا، ایالت نیومکزیکو مجوز هنردرمانی صادر می کند و گروه زیادی از کسانی که در حوزه ی روان شناسی، مشاوره، خانواده درمانی، مددکاری و سلامت روان کار می کنند با گذراندن دوره هایی، مجوز استفاده از روش های هنردرمانی در کار و حرفه ی خود را به دست می آورند. در ایران نیز روان شناسان و مشاوران با گذراندن کارگاه های آموزشی هنردرمانی به طور تجربی از تکنیک های آن در کلینیک خود استفاده می کنند.
Comments are closed.
آخرین دیدگاهها