خدمات قابل ارائه توسط نیم نگاه هنرمندان

صفحه بندی

ویراستاری

مجوز

چاپ: دیجیتال افست

Pdf نشردیجیتال

پخش وفروش آنلاین/سایت حضوری

نویسنده

خبر ورسانه و رونمایی

تبلیغات

فیلم برداری تدوین عکس

 

نشر

 

 

نشر به پخش ادبیات، موسیقی یا اطلاعات گفته می‌شود. در بعضی از موارد ممکن است پدیدآورندگان خودشان ناشر اثر خود باشند؛ به این معنا که همان کسی که محتوا را ایجاد کرده‌است، رسانه لازم برای پخش محتوا را نیز فراهم کند. همچنین، ناشر ممکن است به شخصی اطلاق شود که یک شرکت انتشاراتدارد یا مجله‌ای را منتشر می‌کند.

این اصطلاح از زمان گذشته به توزیع آثار چاپی مثل کتاب و روزنامه اطلاق می‌شد، اما با بروز سیستم‌های اطلاعات دیجیتال و اینترنت، هدفِ نشر گسترده شده‌است و منابع الکترونیک مانندنسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها و مجلات و همچنین ریزانتشار (میکروپابلیشینگ: Micropublishingوبگاه‌ها، وبلاگ‌ها، نشر بازی‌های ویدئویی، و مانند آن‌ها را دربرمی‌گیرد.

نشر شامل این مراحل است: پذیرش، ویرایش نسخه اولیه (به انگلیسی: copy editing)، تولید و چاپ (و نیز معادل‌های دیجیتالِ آن)، و بازاریابی و توزیع.

فرایند نشر

 

 

پذیرش و مذاکره

وقتی یک اثر مورد پذیرش قرار می‌گیرد، ویراستاران کمیسیون گیرنده بر سر خرید مالکیت فکری و مبلغ مالکیت مذاکره می‌کنند.پدیدآورندگان مواد سنتی چاپی معمولاً حقوق مالکیت فکری خود را مطابق با قوانین کشور (های) متبوع که قرار است توزیع در آنجا انجام گیرد می‌فروشند. در مورد کتاب‌ها، ناشر و نویسنده بایستی بر سر فرمت نشر (رایج‌ترین فرمت‌های نشر عبارتند از: جلد نرم، جلد نرم تجاری و جلد گالینگور)به توافق برسند .

مراحل پیش از تولید

اگرچه به مراحل جداگانه رسیدگی می‌شود ممکن است همزمان با هم انجام پذیرند. مثلاً ویرایش متن کتاب و طراحی جلد آن ممکن است همزمان با فروش و بازاریابی کتاب آغاز شود.

 

مرحله ویرایش یا ویراستاری

 

 

پس از اینکه تصمیم به چاپ گرفته شود و مشکلات حقوقی حل شود، از پدیدآورنده اثر خواسته می‌شود تا با بازنویسی و تغییرات جزئی کیفیت کارش را بهبود ببخشد و یک تیم شروع به ویرایش اثر می‌کنند.

 

مرحله طراحی

 

پس از اینکه بر سر متن نهایی توافق شد، نوبت به مرحله طراحی می‌رسد.

 

مرحله فروش و بازاریابی

 

 

مرحله فروش و بازاریابی

مرحله فروش و بازاریابی شدیداً با فرایند ویراستاری گره خورده‌است. وقتی تصویرهای جلد کتاب آماده شد، یافصل‌های کتاب مورد ویرایش قرار گرفتند، افراد فروشنده می‌توانند با مشتریان وارد صحبت شوند تا در آن‌ها ایجاد علاقه کنند. شرکت‌های نشر معمولاً صفحاتی از اطلاعات پیشرفته تولید می‌کنند و برای مشتریان یا ناشران خارجی ارسال می‌کنند تا فروش احتمالی را برآورد کنند. پس از آنکه میزان علاقه اولیه اندازه‌گیری شد، این اطلاعات بازخورد خود را در فرایند ویرایش نشان می‌دهد و می‌تواند در انتخاب چارچوب کتاب و استراتژی مورد استفاده برای فروش آن اثر بگذارد. به عنوان مثال اگر علاقه ناشران خارجی زیاد باشد، ممکن است بین ناشران همکار توافقنامه‌هایی منعقد شود تا هزینه‌های چاپ را با کمک هم تأمین کنند و هزینه تمام شده برای هر واحد کتاب کاهش یابد. برعکس اگر بازخورد اولیه قوی نباشد، چاپ کتاب ممکن است کاهش یابد یا بودجه‌ای برای بازاریابی آن صرف نمی‌شود یا بلکل از انتشار آن منصرف می‌شوند.

چاپ

 

 

گام پس از ویرایش و طراحی کتاب، چاپ است. در این مرحله ابتدا یک نسخه اصلاح پیش از چاپ (Prepress proofing) تولید شده و برای بررسی نهایی به چاپخانه و برای امضا برای ناشر فرستاده می‌شود. نسخه اصلاح، کتاب رابه صورت دقیق نمایش می‌دهد و حالت چاپ شده آن را مشخص می‌کند، به گونه‌ای که ناشر را قادر می‌سازد تا اشتباهات احتمالی را بیابد و اصلاح نماید. بعضی از شرکت‌های چاپ به جای نسخه اصلاح چاپی، نسخه اصلاح الکترونیکی تولید می‌کنند. پس از آنکه نسخه اصلاح مورد تأیید واقع شد،فرایند چاپ (تولید فیزیکی اثر چاپی) آغاز می‌شود. جدیداً یک فرایند چاپ به نام چاپ بنابر تقاضا ظهور یافته‌است. کتاب مثل حالت عادی نوشته، ویرایش و طراحی می‌شود اما ناشر تا زمانی که سفارش از مشتری دریافت نکند کتاب را چاپ نمی‌کند. با این روش هزینه انبارداری کاهش می‌یابد و احتمال چاپ به تعداد بیشتر از حد فروش را تقلیل می‌دهد.

صحافی

 

 

در مورد کتاب‌ها صحافی فوراً پس از فرایند چاپانجام می‌شود. صحافی شاملتا کردن صفحات چاپ شده، محکم کردن آن‌ها با هم، وصل کردن تخته یا جلد به آن‌ها و جلد کردن کل این‌ها با چرم یا مواد دیگر است.

 

صفحه آرایی چیست

 

هنر انتخاب فونت، اندازه کلمات، فواصل خطوط، فاصله از حاشیه ها، زیباسازی و طراحی گرافیکی صفحات، جاگذاری مناسب عکس هاو

می باشد. به طور کل می توان گفت که صفحه آرایی به مجموعه عملیات قبل از آماده سازی چاپ نشریه می گویند. انتخاب مناسب رنگ ها جهت چاپ با کیفیت، دید خلاقانه و طراحی قوی از دیگر فاکتورهای یک صفحه آرایی مناسب است.

به عبارت دیگر صفحه آرایی هنر جذب توجه مخاطب به مطالب نشریه و کمک به افزایش توجه او به علاوه ایجاد اشتیاق در دنبال کردن موضوع نشریه است که این مهم با شناخت مخاطب به دست می آید.

صفحه آرایی به صورت تاریخی توسط حروف چینان و به طور دستی انجام می شده، اما این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشتر از نرم افزارهای کامپیوتریبرای این منظور استفاده می گردد.

معنی صفحه آرایی

 

 

مجموع آماده سازی صفحات جهت چاپ را می گویند که رفته رفته به مرور زمان پیشرفته شده و با چاشنی خلاقیت به مسئله ای مهم در جذب مخاطب برای مطالعه بیشتر رسانه مبدل شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و حضور رسانه های نوین از قبیل سایت های خبری، کتاب های الکترونیک، تلوزیون، رادیو و … کتاب و مجله هنوز مخاطب خود را از دست نداده و همچنان به سران مطالعه به مهم ترین عامل پیشرفت کشورها یاد می شود. برای افزایش این سرانه، یکی از راه ها صفحه آرایی جذاب و هنرمندانه برای جذب و لذت بردن بیشتر مخاطبان است.

هدف از صفحه آرایی

 

هدف از صفحه آرایی بالا بردن سرعت و میزان انتقال مفهوم شامل متن و تصویربه مخاطب می باشد. در صفحه آرایی با چیدمان مناسب مطالب و تصاویربه برقراری ارتباط بین مفاهیم و مخاطب کمک می شود.

صفحه آرایی هر اثر بازتاب دهنده موضوع کتاب، مجله و یا مقاله است. برای مثال در کتاب کودکان با توجه به گروه سنی مخاطب استفاده از تصویرسازی، فونت، رنگ، قطع و فضای سفیدخوانی متفاوت است. به طور کلی صفحات هر کتاب باید با توجه به قطع، موضوع و مخاطب، چهارچوب و پاراگراف بندی مناسب را داشته باشد.ترکیب بندی هر صفحه نیز با در نظر گرفتن این اصول انجام می شود و برای داشتن یک چهارچوب مناسب لازم است که فضای صفحه موزون و چشم نواز باشد. ابعاد صفحات کتاب های موجود عموماً مطابق اندازه های طلایی و یا بسیار نزدیک به آن است.

۱نقش کاربردی

در صفحه آرایی و صفحه بندیمعمولاً در در پایان مقالات و سایر انواع مطالب آورده می شود که کارکرد آن راهنمایی و کمک به خواننده در خواندن مطلب است. این نشانه معمولا به صورت دایره، مربع توپر و توخالیو … می باشد.

از مهمترین کاربردهای ریزنقشمی توان به این موارد اشاره کرد:یادآوری، ارتباط دو قسمت از یک مطلب، مشخص کردن شروع و پایان مطلب، معرفی و توضیح مطلب، تداعی مفهوم تیتر و تداعی مفهوم مقاله، راهنمایی های مختلف، بیان حال و هوای مطلب، بهتر شدن ترکیب بندی صفحه، ایجاد مکث، هدایت خواننده به قسمت مهمی از متن، تأکید بر یک یا چند کلمه، ایحاد فضای خالی مناسب برای نفس خور و...

 

 ۲نقش زیبایی آفرینی و بصری

کارکرد بصری و زیبایی شناسایی آن، در واقع کمک ب هزیباتر شدن صفحه می باشد.

گاهی یک ریز نقش هم نقش بصری و هم نقش کاربردی و راهنمایی کننده در یک نشریه دارد.

آن قسمت هایی که با دایره آبی مشخص شده اند، ریز نقشو آندسته که هم دایره ابی و هم ستاره قرمز دارند، نقش ثابت هستند

 

ارزش خاکستری در صفحه آرایی

 

فضاهای مثبت و منفی در صفحه آرایی شامل متن و تصویر که فضای مثبت صفحه هستند و حاشیه‌های اطراف متن و فضای بین نوشتار و تصاویر فضای منفی صفحه را پدید می‌آورند. چینش این دو فضا می‌تواند ترکیب بندی مناسبی را به وجود بیاورد. از کنار هم قرار گرفتن کلمات یک سطربه وجود می‌آید و از کنار هم قرار گرفتن سطرها زیر یکدیگر ستون به وجود می‌آید.

ستون‌ها در صفحه آرایی همچون دیگر عناصر، دارای ارزش بصری هستند و سطح را در صفحه ایجاد می‌کنند. این سطح به تناسب اندازه حروف، نوع فونت و فاصله بین سطور، خاکستری‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد که به آن ارزش خاکستری می‌گویند.

هنگامی که یک ستون با اندازه فونت بزرگ و فاصله کم بین سطرها ساخته شده باشد، خاکستری تیره در صفحه به وجود می‌آید و هنگامی که یک ستون با همان فونت در اندازه کوچک و فاصله بین سطرهای زیاد در صفحه قرار گیرد خاکستری روشن در صفحه به وجود می‌آید. حال با دانستن این نکته بهتر است برای ایجاد سطح خاکستری مطلوب در یک صفحه دقت بیشتری در انتخاب نوع فونت، اندازه فونت، اندازه سطرها و فاصله بین سطرها داشته باشیم.

 در حروف فارسی فاصله بین کلمات در یک سطر باید متناسب باشد زیرا نزدیکی بیش از حد کلمات باعت خستگی چشم ببیننده و نامشخص بودن مطلب می‌شود و همچنین فاصله زیاد کلمات باعث از هم گسیختگی سطر و آزار چشم بیننده می‌شود.

اگر فاصله بین سطرها خیلی کم باشد قسمت فوقانی بعضی حروف مانند “الف” یا “ک” به انتهای حروف سطر بالا برخورد کرده و باعث ناخوانایی می‌شود.همچنین فاصله زیاد بین سطرها تعادل فضای منفی و مثبت کادر را بر هم می زند.

مناسب‌ترین ستون ستونی است که علاوه بر خوانا بودن فضای زیادی را در صفحه اشغال نکند. بهتر است ستون‌ها خاکستری‌های فشرده‌ای را در صفحه ایجاد کنند تا حاشیه‌ها و فواصل بین ستون‌ها چشمگیر و مشخص باشند. در طراحی با رایانه پس از قرار دادن متن در صفحه بهتر است از مانیتور فاصله بگیریم تا بتوانیم ارزش خاکستری متن اندازه ستون‌ها و تناسب تصاویر با نوشتار را مشاهده کنیم.اگر متن بیش از حد تیره بود با تغییر دادن اندازه فونت یا زیاد کردن فاصله بین سطرها ارزش خاکستری متن را کمتر می‌کنیم و یا با اختصاص فضای بیشتر به حاشیه اطراف ستون‌ها آن را متعادل می‌سازیم .

ترکیب بندی در صفحه آرایی

 

ترکیب بندی به معنی قرار گرفتن اجزاء مختلف در کنار هم و تشکیل یک “کل” است. در یک صفحه آرایی خوب محل قرارگیری اشیاء در توازن و تعادلی با یک دیگر قرار دارند که حس مطلوبی به بیننده القاء می کنند. با جابجایی اجزاء مختلف در صفحه آرایی خوب می توانید به این حس خوب که همان حس زیباییست دست پیدا کنید. در یک طراحی صفحه آرایی زیبا، ترکیب تصاویر، خطوط، متون، رنگ ها، سایه ها، شفافیت تصاویر، و غیره به صورت متوازن در کنار یکدیگر جای گرفته اند.

یکی از روش های مفید جهت ایجاد ترکیب بندی مناسب، روش تقسیم بندی سه تایی است. به این صورت که در نرم افزاربا استفاده ازخطوط راهنما، کادر را به سه قسمت مساوی عمودی و افقی تقسیم بندی می کنید.از محل برخورد این خطوط می توان به عنوان نقاط اصلی استفاده کرده و اجزاء مهم را در آن قرار داد.

جدای از این ها، یک طراح نیازمند دانش و مبانی هنرهای تجسمی و گرافیک جهت یک صفحه آرایی مناسب است. این دانش است که به هنرمند طراح می آموزد تا ترکیب عناصر ملموس مانند، خط، سطح، متن، تصویر، اندازه، شکل، رنگ، تیرگی و روشنی، به همراه کیفیت خاص دیداری آن ها از قبیل تناسب، تعادل، هماهنگی و کنتراست که باعث مستحکم شدن اثر تجسمی می شود را به راحتی به کار گیرد.

صفحه آرایی به انگلیسی

 

واژه صفحه آرایی در زبان انگلیسی یک واژه منحصر بفرد نیست و با ترکیب عبارات گوناگونی به کار می رود. گاهی عبارت برای مجله و کتاب کاملا متفاوت است. اما اگر بخواهیم یک ترکیب واژه را برای آن در نظر بگیریم عبارت زیر است:

 

Page layout

همانطور که در ویکی پدیای انگلیسی این عبارت کامل توصیف شده است. برای عبارت طراحی صفحه آرایی این ترکیب نیز به کار می رود

Design Layouts

معنی های گوناگون صفحه آرایی کتاب یا طراحی کتاب در انگلیسی به شرح زیر است:

Book layout Design

Book Design

Book typesetting

Layouts in Book Design

Book Page Layouts

Book Template

Book Formatting

Book Page Design

Interior Book Design

Manuscript Formatting

برای صفحه آرایی مجله عبارت ها محدودتر هستند:

Magazine design

Magazine layout designعناصر صفحه آرایی

عناصر صفحه آرایی

سن مخاطب

سن مخاطب در صفحه آرایی حائز اهمیت می‌باشد.طراح با توجه به سن مخاطب باید به رنگ، فونت، تصاویرانتخاب شده وطراحی جلد توجه داشته باشد. این تفاوت را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

جنسیت مخاطب

 

برخی ازکاتالوگ‌ها و بروشورها و یا بعضی کتاب‌ها مخاطبین تک جنسیتی دارند. بنابراین در چنین مواردی تصاویر، رنگ‌ها و عناصر به کار گرفته شده باید با جنسیت مخاطب هماهنگی داشته باشد.

 

میزان درآمد مخاطب

 

 

مجلات، کاتالوگ‌ها و بروشورها و کتاب‌های خاص گروه‌های مختلفی را هدف می‌گیرند. در بعضی از موارد این مخاطبین قشر پر درآمد جامعه می‌باشند و این مساله دست طراح را در انتخاب کاغذ، نوع چاپ و اندازه قطع باز می‌گذارد. همچنین اکثر کتب، مجلات و بروشورها برای قشر متوسط جامعه هستند بنابراین طراح باید در انتخاب اندازه‌ها، جنس کاغذ و نوع چاپدقت لازم را به عمل بیاورد.

 

صفحه آرایی و فرهنگ

در برخی از جوامع رنگ و فونت خاص نشانگر گرایش فکری خاصی هستند. برای مثال رنگ قرمز نشان دهنده گرایش سیاسی خاصی در کشور چین یا روسیه می‌باشد. یا استفاده ازفونت‌های گرافیتی در ادبیات لاتین نوعی شعارگونه به نظر می‌رسد. همچنین در کتب مذهبی از فونت یا علائم خاصی استفاده می‌شود.

توزیع

 

 

آخرین مرحله نشردر دسترس عموم قرار دادن محصول است که معمولاً از طریق فروش صورت می‌گیرد. در سده‌های گذشته پدیدآورندگان خودشان اغلب وظایف ویرایش، چاپ و فروش را به عهده می‌گرفتند اما امروزه این‌ها جدا شده‌اند. وقتی کتاب، روزنامه یا هر نشریه دیگری چاپ شد ناشر کانال‌های مختلفی برای توزیع آن دارد. کتاب‌ها معمولاً از طریق کتابفروشی یا سایر خرده‌فروشان به فروش می‌رسند. روزنامه‌ها و مجله‌ها معمولاً توسط ناشر به صورت اشتراک و از طریق روزنامه‌پخش‌کن‌ها یا پست به دست مشترکان می‌رسد. گاه نامه‌هانیز معمولاً توسط دکه‌ها یا دستگاه‌های خودکار فروش فروخته می‌شوند.

نشر به عنوان کسب و کار

در ویرایش یازدهم دانشنامه بریتانیکا نشر را یک «کار کاملاً تجاری» تعریف کرده‌است که بیشتر هدفش کسب سودبوده‌است تا کیفیت ادبیات. نشر اساساً یک کسب و کاراست که نیاز به هزینه‌های ساختن، تولید کردن، و توزیع کردن یک کتاب یا هر اثر دیگر دارد و هدفش افزایش درآمد ناشی از فروش کتاب نمی‌باشد. نشر امروزه یک کسب و کاربزرگ است و رید الزویر و پیرسون از غول‌های معروف جهان هستند.

زیربخش های صنعت نشر

 

 

نشر روزنامه

 

روزنامه نشریه‌ای است که به‌طور مرتب طرح‌ریزی می‌شودتا خبرهای جدید را عرضه کند، معمولاً روی یک نوع کاغذ ارزان به نام کاغذ روزنامه چاپ می‌شود. روزنامه‌ها در درجه اول به مشترکان فروخته می‌شود یا در دکه‌های مطبوعاتی یا تبلیغ در روزنامه‌های رایگان عرضه می‌شود. در ایالات متحده آمریکا یک سوم ناشران، ناشر روزنامههستند.

نشر فصلنامه

نشریه‌های دوره‌ای نشریه‌هایی هستندکه ویرایش جدیدشان به صورت مرتب منتشر می‌شود.روزنامه‌ها و مجله‌ها نشریه ادواری (گاهنامه مطبوعاتی) هستند اما در صنعت نشریات ادواری را شاخه‌ای جداگانه می‌دانند که شامل مجلات و ژورنال‌های دانشگاهی می‌شود.

نشر کتاب

در ایالات متحده آمریکا، کمتر از یک ششم ناشران، ناشر کتاب هستند.

نشر نیازمندی‌ها

نشر فهرست (دایرکتوری) (مثل نیازمندی‌ها)یک نوع تخصصی نشر بود که با ظهور اینترنت بسیاری از فهرست‌ها، آنلاین گردیدند.

 

نشر دانشگاهی

ناشران دانشگاهی عمدتاً به نشر کتاب یا نشریات ادواری‌ای می‌پردازند که ویژه موضوعات دانشگاهی است. مالک بعضی از این انتشارات‌های دانشگاهی موسسات فرهنگی هستند. سایر آن‌ها نیز در متعلق به شرکت‌های تجاری هستند که بر روی زمینه‌های دانشگاهی تمرکز دارند.

با توسعه چاپ فشاری انقلابی به وجود آمد در عرصه ارتباطات و تبادل آخرین فرضیه‌های علمی و نتایج تحقیقات بین جامعه دانشگاهی و آنچه را که دانشمندان شخصاً انجام می‌دادند گسترش داد. اما این بهبود ارتباطات موجب شد چالشی برای کتابخانه‌ها به وجود بیاید که به ناچار بایستی وزن و حجم عظیمی از متون را در خود جای می‌دادند.

نشر دیجیتال

 

 

رادیو، تلویزیون، سینما، سی‌دی‌ها (لوح‌های فشرده)، دی‌وی‌دی‌ها، سیستم‌های موسیقی، بازی‌ها، سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ارتباطات تلفنی اطلاعات را به مخاطبان منتشر می‌کنند.به علاوه بازاریابی یک فیلم بزرگ، شامل داستان پردازی (Novelization) یک رمان گرافیک یا کمیک، آلبوم ساندترک، بازی، مدل، اسباب‌بازی، الخ می‌باشد.

بعضی از ناشران بزرگ تمام بخش‌هایشان را یک فرانشیز خاص بخشیده‌اند مثلاً بالانتین دل ری لوکابوکس (Ballantine Books) صاحب حق انحصاری جنگ ستارگان در ایالات متحده است؛ همین حق را در انگلستان راندوم هاوس (Random House) دارا می‌باشد. صنعت بازی نیز از طریق انتشارات BL (Black Library) یا Wizards of the Coast برای خود دست به انتشار می‌زند. بی‌بی‌سی نیز برای خود بخش انتشارات دارد که مجموعه‌های بلندی مثل دکتر هو را منتشر کرده‌است. این آثار رسانه‌ای از طرف سایرین نیز بازاریابی می‌شوند و میزان فروش‌شان بالا می‌رود.

نشر رسانه جایگزین نویسندگانی که در یک زمینه تخصصی یا برای گروه کوچکی از مخاطبان مطلب می‌نویسند ممکن است به جای بازار گسترده به دنبال رسانه‌های جایگزین بگردند مثل چاپ کوچک (Small press) یا خود تألی

 

گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

در چاپ کتاب به سه نوع مجوز احتیاج داریم. این مجوزها عبارتند از شابک، فیپا و اخذ مجوز ارشاد.

۱- اخذ شابک از خانه کتاب


معمولا انتشارات لیستی از شابک های صادره دارد که میتواند هر یک از این شابک ها رو به یک کتاب جدید اختصاص دهد. بنابراین، ناشران قانونی، شماره شابک کتاب را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را به کتاب ارایه می‌دهد. اخذ شماره شابک پروسه زمانبری نیست و می‌توان بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را برای آن دریافت نمود .

۲- اخذ فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

حداقل ۳۰ درصد از متن کتاب بعلاوه شابک تخصیص یافته و مدرک شناسایی نویسنده یا نویسندگان به کتابخانه ملی ارسال میگردد (اگر کتاب ترجمه شده باشد باید اطلاعات کتاب اصلی خارجی زبان را هم ارسال کرد. البته گاهی هم در صورت درخواست کتابخانه ملی، نیاز به ارسال پی دی اف کتاب اصلی هست). به طور معمول بازه زمانی دو هفته تا بیست روز  در این مرحله باید صبر کرد تا کتابخانه ملی فیپا یا همان شناسنامه کتاب را صادر کند؛ هرچند در سایت خود کتابخانه ملی نوشته شده است مدت زمان اریه این مجوز ده روز می‌باشد که به دلایل ترافیک کتاب های آماده چاپ این مدت زمان به دو هفته تا ۲۰ روز افزایش یافته است. این شناسنامه اطلاعات زیادی از کتاب از جمله: سرشناسه (نویسنده اصلی)، شناسه های افزوده (نویسندگان دوم به بعد)، شماره شابک، رده بندی کنگره‌ای و غیره است. در این مرحله نویسنده میتواند خودش وارد سایت کتابخانه ملی کشور شود و با جست و جوی نام نویسنده, شناسنامه کتابش را به صورت آنلاین ببیند. در این بازه زمانی، برخی نویسندگان یا انتشارات فرصت می‌کنند تا صفحه آرایی و طرح جلد را تنظیم کنند. در این مرحله ارایه کپی کارت ملی نویسنده یا نویسندگان الزامی است و برای گرفتن این مجوز لازم است تا ارایه شود. قابل ذکر است که طرح جلد تنظیم شده نیز می‌باید مورد رویت وزارت سازمان ارشاد قرار گیرد.

– اخذ مجوز ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی.

متن کتاب که شناسنامه صادر شده توسط کتابخانه ملی درآن وارد شده است و جلد کتاب در این مرحله آماده هستند. سه نسخه از کتاب چاپ می شود و برای اداره فرهنگ و ارشاد ارسال میگردد. در این مرحله ارشاد کتاب را با شناسنامه تطبیق داده و متن کتاب را از نظر ممیزی های مختلف از جمله سیاسی و اخلاقی و مذهبی و غیره بررسی میکند و در صورت صدور مجوز وزارت ارشاد، انتشارات اجازه دارد کتاب را در شمارگان زیاد چاپ کند.

لازم به ذکر است متاسفانه اخیراً برخی ناشرین جعلی اقدام به اخذ مجوزهای جعلی برای مولفان می‌کنند و مولفین نیز با دیدن اطلاعات آنها چنین تصور می‌کنند که مجوزهای قانونی مورد درخواست آنها کسب شده است؛ در حالیکه این مجوزها جعلی می‌باشند. گاهاً حتی شماره شابک و فیپا جعلی نیز در بخش شناسنامه کتاب درج می‌شود که طبیعتاً مولفین نمی‌توانند اطلاعی از صحت و سقم آن حاصل کنند. اما استعلام قانونی بودن مجوزها بسیار راحت و آسان است. بعد از اخذ فیپا، شما می‌بایست بعد از مدت کوتاهی اطلاعات کتاب خود و نام نویسندگان را در وب سایت کتابخانه ملی مشاهده کنید. توجه داشته باشید: در غیر این صورت و به هر دلیلی اگر اطلاعات کتاب و نویسندگان را بعد از اخذ مجوز فیپا بر روی کتابخانه ملی مشاهده ننمودید، مطمئن باشید مجوز اخذ شده برای کتابتان جعلی و مشکل دار است. البته باید بگوییم که ممکن است بعد از اخذ فیپا چند روز (۳ یا ۴ روز معمولاً) طول بکشد تا این اطلاعات بر روی وب سایت کتابخانه ملی نمایه شود.

 

شابک کتاب چیست و کاربردهای آن کدامند

 

 

شابک یک سیستم برای شماره‌گذاری کتابها در سطح بین‌المللی است. شماره شابک متشکل از سیزده عدد می‌باشد که زقم‌های آن در چند گروه قرار داده می‌شود و هر گروه مفهوم و معنای خاصی دارد.

برای مثال، عدد ۹۶۴ شماره یا شناسه ملی ایران است که در درون شماره شابک قطعاً موجود است. البته زمانی که کتاب در ایران چاپ شده باشد.

عدد صفر نمایانگر کشورهای انگلیسی زبان است. البته لازم به ذکر است که موقعیت قرار گرفتن عدد صفر بسیار مهم است تا نشانگر یک کشور باشد.

گروه دیگری از اعداد این شماره ۱۳ رقمی به ناشر ارتباط دارد و نشان‌دهنده ناشر آن است.

گروه دیگری از اعداد نیز نشانگر منطقه جغرافیایی و زبانی است که کتاب در آن چاپ شده است.

گروه دیگری از اعداد این شماره وجود دارد که جهت صحت آزمایی شابک است. این احتمال دارد که فردی بدون اخذ مجوز شابک قانونی اعدادی را تولید نموده باشد. برخی از اعدادی که در یک شابک قانونی وجود دارد نشان دهنده آن است که شابک صحت دارد و جعلی نیست.

شابک بر روی کتاب کاربردهای متفاوتی دارد. اولین کاربرد آن این است که برای شاسنامه دار شدن کتاب و اخذ فیپا بسیار لازم و ضروری است. وقتی اطلاعات فیپا و شابک قانونی بر روی کتاب درج شده باشد حقوق مادی و معنوی اثر برای نویسنده آن برای همیشه محفوظ خواهد ماند. همانطور که قبلاً نیز در مطلبی گفتیم، شابک و فیپا نقش سند را برای یک ملک یا وسیله بازی می‌کند. همانگونه که داشتن سند ثبتی برای احراز مالکیت یک ملک یا وسیله بسیار ضروی است، شابک و فیپا نیز این امکان را می‌دهد که صاحب اثر با در دست داشتن این دو مجوز مالکیت خود را بر روی اثر ثابت کند.

دومین کاربرد شابک آن است که می‌توان برای ثبت کتاب در کتابخانه‌های بین الملی و برای سفارش دادن آنها از آن استفاده نمود.

سومین و آخرین استفاده از شابک آن است که از این شماره برای کنترل خودکار موجودی انبارها استفاده کرد.

 

فیپا برای کتاب

برای اولین بار در جهان در سال ۱۹۰۱ این کتابخانه کنگره آمریکا بود که برای اولین بار شروع به فهرست نویسی پیش از انتشار برای کتاب‌ها نمود. این کار به شدت در کتابخانه‌های جهان طرفدار پیدا نمود به شکلی که در سال ۱۹۸۱ کتابخانه‌های کشور انگلستان حدود ۹۰ درصد آنها به صورت منظم به فهرست نویسی پیش از انتشار کتابها اقدام نمود. همانگونه که در سطور پیش گفتیم در ایران صدور فیپا تنها توسط سازمان و اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گردد و صدور فیپا غیر از این نهاد، هیچگونه ارزش و اعتباری ندارد. این سازمان، اطلاعات فیپا را به صورت رایگان در اختیار انتشارات و نویسندگان کتاب قرار می‌دهد.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم‌تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که به وسیلهٔ چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم‌تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد.صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.

در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ، عمدتاً چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای بر روی انواع کاغذ است.

 

فرایند

 

تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیت های چاپ است که در نتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان‌تر هستند. مرسوم‌ترین روش‌ها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه‌های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … می‌نشانند. در بیشتر فرایندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روش‌های سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستم‌ها ممکن است برای تثبیت آن‌ها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرایندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

انواع چاپگرهای دیجیتال

  • چاپگر جوهرافشان

چاپ جوهرافشان یکی از روش‌های چاپ است که تصویر دیجیتال را با افشاندن قطرات جوهر بر روی کاغذ و بستر پلاستیکی بازآفرینی می‌کند. چاپگرهای جوهرافشان جزء پرکاربردترین چاپگرها هستند.

ایدهٔ چاپ جوهر افشان به قرن بیستم برمی گردد و در دهه ۱۹۵۰ میلادی بود که برای نخستین بار این تکنولوژی به‌طور گسترده توسعه یافت. اولین چاپگر جوهرافشان در جهان ابتدا توسط یکی از کامندان شرکت کنون در ژاپن به نام ایچیرو اِندو اختراع شد. در اواخر دهه ۱۹۷۰، چاپگرهایی که تصاویر دیجیتال را از طریق کامپیوتر چاپ کنند به‌طور مشترک توسط شرکت‌های اپسون، هیولت پاکارد (HP) و کَنون توسعه یافت. در سراسر جهان این سه شرکت به همراه شرکت ژاپنی برادر بیشترین فروش پرینترهای جوهر افشان را داشته‌اند.

چاپگرهای جوهرافشان به دو دسته الف) خانگی یا اداری و ب) صنعتی تقسیم می‌شوند که در مدل خانگی آن‌ها کاغذ و هد چاپگر حرکت می‌کنند و در مدل صنعتی آن‌ها هد ثابت و محصول از زیر هد حرکت می‌کند. در این نوع چاپگرها از یک کارتریج به عنوان منبع رنگ استفاده می‌کنند. این کارتریج بر روی صفحه‌ای که قرار است روی آن عمل چاپ انجام شود حرکت می‌کند و جوهر از نازل‌های بسیار ریز آن بر روی صفحه می‌ریزد و عمل چاپ انجام می‌شود.

در بازار کامپیوتر، چاپگرهای جوهر افشان زیاد هستند. جوهر افشان ها اغلب ارزان قیمت، سریع و کم سر و صدا می‌باشند و بسیاری از مدل‌های آن تصاویری با کیفیت‌های بسیار بالا ایجاد می‌کند.

مانند بیشتر فناوری های مدرن، چاپگرهای جوهر افشان امروزی بر اساس پیشرفت گونه‌های قدیمی تر ساخته شده‌اند. در بین سازندگان مختلف هیولت پکارد و کانن می‌توانند ادعا کنند که امتیاز ارتقای جوهر افشان مدرن را به‌طور مشترک دارند.

  • چاپگر لیزری

پرینت لیزری یا چاپ لیزری، فرآیند چاپ دیجیتالی الکترواستاتیکی است. در این فرآیند، نوشته و تصاویر با کیفیت بالا (همچنین تصاویر با کیفیت متوسط)، با عبور دادن باریکه لیزری به سمت عقب و جلو، به طور مکرر، روی استوانه بارداری به نام “درام” ایجاد می گردد. در این فرآیند، لیزر، الگوی باردار غیر یکنواختی را روی درام تعریف می کند.آنگاه درام، جوهر پودری (تونر) باردار شده ای را به صورت الکتریکی و انتخابی جمع آوری کرده و تصویر را روی کاغذ منتقل می کند. در این مرحله، توسط گرما، تونر، تصویر، نوشته یا هردو بر روی کاغذ به طور دائمی جوش می خورند. چاپگران لیزری نیز همچون دستگاه فتوکپی، از فرآیند چاپ زیروگرافی بهره می برد. تفاوت پرینت لیزری با زیروگرافی سنتی این است که در زیروگرافی سنتی، تصویر با انعکاس تاریکی نور از یک سند از پیش موجود، تشکیل می شود، در حالی که چاپگر لیزری نیازی به سند فیزیکی از پیش موجود ندارد.

چاپگران لیزری در دهه ۱۹۷۰ میلادی، در PARC شرکت زیراکس اختراع شد، و هدف اولیه آن برای استفاده در دفاتر اداری بود. سپس بازار کاربردهای شخصی برای منازل نیز در سال‌های بعدی توسط شرکت‌ها IBM و Canon و Apple و HP و بسیاری دیگر از شرکت‌ها فراهم گشت. پس از دهه‌ها، کیفیت و سرعت این چاپگرها بالارفته، و همزمان قیمتشان کاهش یافت، اکنون چاپگرانی که زمانی فناوریشان در مرزهای علمی قرار داشت، تبدیل به چاپگران رایجی شده اند که همه جا یافت می گردند.

  • چاپگر حرارتی

مکانیزم جدید چاپ تحت عنوان چاپ با حرارت یا چاپگرهای حرارتی معرفی شده‌اند. در این نوع چاپ نیاز به جوهر نیست در واقع هد دستگاه توسط ایجاد حرارت بر روی کاغذ می‌نویسد. البته باید توجه داشت که کاغذ از نوع خاص می‌باشد ( رول‌های حرارتی یا رول‌های حساس ) و در واقع در این مکانیزم نیاز به کاغذی داریم که در مقابل حرارت حساس بوده و واکنش نشان دهد.

پرینترهای حرارتی صدور فیش یا چاپگر فیش در دو نوع تک رنگ (سیاه و سفید) و ۲ رنگ در بازار موجود است که کارایی نوع ۲ رنگ آن به علت عدم وجود کاغذ دو رنگ در بازار ایران مانند پرینترهای تک رنگ است. این پرینتر را با نام‌های پرینتر حرارتی ، پرینتر صدور قبض ، پرینتر صدور فیش ، پرینتر صندوق ، فیش پرینتر ، مینی پرینتر ، همچنین ترمال پرینتر نیز نامگذاری می‌کنند. مورد استفاده این نوع از پرینترها بیشتر در فروشگاه‌ها ، هایپرها ، رستوران ها، مراگز نوبت دهی ، کیوسک‌ها ، بانک‌ها و … میباشد. که امروزه جایگاه خود را در جوامع مختلف یافته‌است.

چاپ حراتی یکی از پر کربرد ترین چاپ ها می باشد. کاغذ مورد استفاده در این چاپ ها اکنون در چین ، کره ، آلمان و ژاپن تولید می شوند

  • چاپگر تصعید رنگ

 

تصعید رنگ یا سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن روشی برای چاپ روی اجسام و مواد مختلف است که در آن از جوهر های حساس به حرارت استفاده می شود. این جوهر ها تحت تاثیر گرما به گاز تبدیل شده و با یک سطح که از پلی استر می باشد ترکیب می شود. و پس از سرد شدن رنگ ثابت می‌شود.

از آنجایی که جوهر سابلیمیشن به بخشی از مواد پارچه تبدیل می شود. حتی بعد از شستشوی متعدد نیز تصاویر روی پارچه یا هر سطحی که چاپ روی آن انجام شده است. پاک نمی‌شود. به شرط آن که کاملاً از مواد پلی استر باشد.

چاپگر تصعید رنگ

چاپگر رایانه‌ای است که از گرما برای انتقال رنگ بر روی صفحهٔ چاپ از جنس پلاستیک، کاغذ چاپگر، کاغذ پوستر یا پارچه استفاده می‌کند. فرایند چاپ معمولاً به صورت قرار دادن یک رنگ در هر بار با استفاده از یک نوار یا ریبون با صفحات رنگی بر روی آن انجام می‌پذیرد

چاپگرهای تصعیدی از رنگ‌های سی ام وای او استفاده می‌کنند که با رنگ‌های سی ام وای کی تفاوت دارند . در این چاپگرها رنگ مشکی به خاطر شفافیت عکس پس از روکش کاری حذف شده‌است. روکش ذکر شده لایه نازکی است که عکس چاپ شده را از خطر رنگ پریدگی در زیر نور ماوراء بنفش و در هوای آزاد مصون می‌دارد و در عین حال عکس را ضد آب می‌سازد. اغلب چاپگرهای تصعیدی به منظور چاپ عکس طراحی و ساخته شده‌اند.

تصعید زمانی روی می‌دهد که یک ماده از حالت جامد مستقیماً و بدون عبور از حالت مایع به گاز تبدیل می‌گردد که نمونه بسیارآشنای آن عملکرد یخ خشک ( دی اکسید کربن جامد ) است که با قرار گرفتن در دمای محیط به صورت گاز در می‌آید. در یک چاپگر تصعیدی رنگ حرارت داده می‌شود تا به حالت گاز تبدیل شده و سپس در این لحظه بر روی سطح چاپ افشانده می‌شود. رنگ قبل از عملیات چاپ بر روی یک نوار سلفونی که لایه ایست پلاستیکی با بنیان سلولزی ذخیره شده‌است. این نوار از سه صفحه رنگی مجزا ( سیان، مجنتا، و زرد ) و یک صفحه روشن تشکیل شده‌است که حاوی موادی جهت روکش کاری نهایی عکس است. هر صفحه رنگی به اندازه کاغذی است که بر روی آن چاپ می‌گردد، برای مثال یک چاپگر تصعیدی ۱۵*۱۰ دارای چهار صفحه ۱۵*۱۰ است. در طول چرخه چاپ، غلطک‌های چاپگر کاغذ و یکی از صفحات رنگی را به‌طور همزمان بر روی هد چاپ گرمایی که عرض آن هم اندازه بعد کوچکتر کاغذ چاپ است به حرکت در می‌آورند. مؤلفه‌های ریز گرمایی بر روی هد چاپ دما را به سرعت تغییر می‌دهند و اندازه‌های متفاوت رنگ را بر اساس مقدار حرارت ایجاد شده بر روی کاغذ انتقال می‌دهند. پس ازاینکه چاپگر پوشش یک رنگ رابه پایان می‌رساند، نوار بر روی صفحه رنگ بعدی می‌چرخد و کاغذ را اندکی از محدوده چاپ خارج می‌سازد تا برای چاپ رنگ بعدی آماده شود. کل این فرایند برای چهار بار تکرار می‌شود، سه دفعه اول سه رنگ را بر روی کاغذ چاپ می‌کند و عکس کامل می‌شود . در مرحله آخر لایه روکش بر روی این سه لایه کشیده می‌شود. این لایه رنگ را در برابر تصعید دوباره به هنگام قرارگیری در محیط گرم حفاظت می‌کند.

  • چاپگر الکتروفتوگرافی

تفاوتهای اساسی

چاپ دیجیتال با سایر روش‌های چاپ مثل چاپ افست یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  • به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرایند چاپ دیجیتال کوتاه‌تر است

  • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است

  • در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد

  • چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می‌تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود

  • چاپ دیجیتال سیاه و سفید هزینهٔ بالایی ندارد.

آینده چاپ دیجیتال در برابر افست

از دهه ۱۹۷۰ داده‌های گوناگونی دربارهٔ پست معاملاتی و مستقیم جمع‌آوری شده‌است. از زمانی که دستگا ه‌های چاپ رنگی وارد بازار شد، محر کهای اولیه آن، پایین بودن هزینه، چاپ کوتاه مدت و زمان لازم برای نصب و را ه اندازی بود. با افزایش تعداد کمپانی‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کردند، درخواست‌ها و مدل‌های تجاری جدیدی برای چاپ بر اساس تقاضا، سفارش‌های مقطعی و نیز علایم چاپی جوهرافشان، فناوری دیجیتال جایگزین آنالوگ شد. به علاوه بازارهای جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است – از جمله کتاب‌های عکس و محصولات عکاسی – که در آن چاپ دیجیتال با سیستم سفارشات آنلاین پیوند خورده و زمینه‌های شکلگیری یک بازار چندین میلیارد دلاری را به وجود آورده‌است. اسمیترز پیرا بر اساس مطالعه بازارهای جدید، سه عامل کلیدی زیر را که تعیین‌کننده آینده این دو روش چاپ هستند را بیان می‌کند.

امروزه چاپ دیجیتال برای چاپ سفارشات کم تیراژ ایده‌آل است. برخلاف اغلب روش‌های چاپی نیازی به استفاده از فیلم و کپی کردن پلیت ندارد، به جای آن با استفاده یک فایل پی دی اف یا فایل‌های متناسب دیگر تصویر به صورت دیجیتال بر روی سیلندر چاپ منتقل می‌شود با کنار رفتن پلیت در چاپ، هزینه‌های تولید کاهش می یابد، هر چند که قیمت تمام شدخ یک فرم چاپ شده آن به دلیل استفاده از تونرهای مخصوص در مقایسه با افست گران تر است اما امروزه در تعدادی ماشین‌های [چاپ دیجیتال] استفاده از مرکب چاپ به جای تونر آغاز شده‌است، از آن جایی که نیازی به استفاده از پلیت وجود نارد. امکان انجام تغییرات مختلف مثل نام و آدرس گیرنده در هر یک از صفحات چاپ شده وجود دارد. این چاپ را می‌توان با پودر مشکی یا رنگی انجام داد.

خوب می‌شود حدس زد، شما افست می‌خواهید! و البته هیچ اشکالی ندارد که این‌گونه باشد. دلیل اینکه پیش‌بینی می‌شود افست و دیجیتال برای مدت‌های مدیدی با یکدیگر هم زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند نیز همین است. نکته در اینجاست که کیفیت افست بستگی به عوامل زیادی دارد – بدون نقص عمل کردن در عملیات پیچیده پیش از چاپ، سلامت و دقت ماشین چاپ، روی هم خوردن رنگ‌ها (Registration)، دقت اپراتور، میزان حرارت محیط و رطوبت کاغذ، نمونه‌گیری دقیق!، شسته بودن کامل ماشین، استفاده از مرکب استاندارد، وجود زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه) مدیریت رنگ و گردش کار هوشمند (و… – برای همین است که چاپ نفیس در افست یک هنر به‌شمار می‌رود و کار هر کسی نیست. بسیاری از چاپچی‌های کارکشته، نمونه‌ای از کارهای خوب خود را همیشه در دفتر کار خود نگه می‌دارند، به دیگران نشان می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ در تیراژ محدود

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه یا چاپ محصولات کم‌تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده‌است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند- که البته این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد – بنابراین با توجه به هزینهٔ تمام‌شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به‌صرفه است. البته از سال ۲۰۱۰ فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال به کار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینهٔ سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

چاپ شخصی شده

در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف یا کارت پرسنلی با طرح‌های مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال یا نام گیرنده یا تصویر هر فرد باشد.

چاپ افست

چاپ آفسِت نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است. در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است.

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می‌باشد صورت می‌پذیرد که اصطلاحاً در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود سطح رویی این صفحه توسط روش‌های الکتروشیمیایی اکسید شده‌است و تبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده‌است تا سختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود. سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک‌های دیازونیوم پوشش می‌دهند. زینک توسط نور ماورای بنفش یا لیزر نوردهی می‌شود تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می‌شود (نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که از ماده پلیمری تشکیل شده‌است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد. برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تا از نفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می‌گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب‌کننده نامیده می‌شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده۴/۸–۵/۲ باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب‌کننده صورت می‌پذیرد.[۲]

هر کدام از دستگاهای چاپ افست دارای سایزهای مختلف چاپ می‌باشد که این سایزهای عبارتند از: ۲۵در۳۵، ۳۵در۵۰، ۵۰در۷۰، ۱۰۰ در ۱۴۰. که هر کدام از این سایزها با دستگاه مربوط به خود چاپ می‌شود که اسم این دستگاهای افست عباراتند از (دستگاه نیم ورقی، یک ورقی، دو ورقی و چهار ورقی) در چاپ افست هر رنگ یک ستون جداگانه دارد که تشکیل شده از سیلندر بستن زینک و غلتک. در چاپ افست چهار رنگ یک کار چهار رنگ فقط یک بار از زیر دستگاه رد می‌شود که این باعث کیفیت بالای کارهای چاپی در افست چهار رنگ نسبت به دورنگ می‌باشد.

مزایای چاپ افست می‌توان به سرعت کار و دقت ماشین اشاره کرد که باعث می‌شود کارهای چاپی با سرعت و سفارش شما در تیراژهای بالا انجام شود. در این روش، آب و مرکب در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند. دستگاه چاپ افست قابلیت چاپ متون و تصاویر را با بهتریت کیفیت دارد که این کار با انطباق سیلندر لاستیکی با بافت سطح چاپ انجام می‌شود و به دلیل عدم تماس مستقیم بین صفحه فلزی زینک و سطح چاپ، این دستگاه مدت عمر طولانی تری نسبت به سایر دستگاه‌های چاپ دارد.

در چاپ افست، با استفاده از زینک و مرکب‌های باکیفیت، می‌توان تعداد کارهای چاپی را تا مرز یک میلیون تیراژ نیز انجام داد که از نظر قیمت نسبت به چاپ دیجیتال با صرفه تر است..

می‌توان کتاب‌های ادبی نفیس، اوراق اداری‌، کتاب راهنما، کاتالوگ‌، تمبر، کارتن مقوایی‌ و پلیت‌های فلزی، انواع لیبل، مجله، انواع فرم،بروشور، روزنامه، پوستر، نقشه‌ و … مورد استفاده قرار بگیرد. سنسورهای که برای چاپ افست استفاده می‌شود دارای سیستم مرکب زنی هوشمند است که مقدار لازم مرکب برای هر کار را قبل از شروع چاپ تنظیم می‌کند. این امر موجب صرفه جویی در کاغذ می‌شود.

افست یکی مهمترین روش‌های چاپ در تبلیغات می‌باشد؛ که در آن، نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برگردانده و آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. دستگاهی که برای این نوع چاپ استفاده می‌شود سه استوانه دارد. در این روش چاپ ابتدا مطالب مورد نظر بر روی صفحه‌ای آلومینیمی به نام زینک منتقل می‌شوند و سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به سمت خود جذب کنند و زینک را به دور نخستین استوانه بپیچد. طرح مورد نظر بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم، بر می‌گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم دریافت می‌کند. تعداد نفرات این شرکت در تاریخ ۱۳۶۸و ۱۳۶۹ به تعداد ۶۰ هزار نفر نیز میرسید.

Comments are closed.